Po dlouhé době napadl sníh, takže hurá. Naložit sáňky nebo boby do auta a vyrazit s dětmi někam na kopec. My vyrazili na Severák do Jizerských hor. A společníka nám přitom dělal hybridní Citroën C5 X
Citroën C5 X je auto, které nelze striktně zařadit do nějaké unifikované kategorie. Není to ani typické kombi, ani SUV, ani klasický hatchback. Navíc jde o auto s trochu „přizvednutým“ podvozkem, který evokuje terénní ambice vozu. Prostě jestli se o nějakém autě dá říci, že to je představitel kategorie „crossover“, tak je to právě Citroën C5 X. A nebojíme se říci, že právě tohle auto definuje, jak by měl takový crossover vypadat. A i když je vnímání designu věcí čistě osobních preferencí, za nás jde o auto, které právě z pohledu designu patří mezi to nejhezčí, co lze v současnosti na českých silnicích potkat.Foto: Jiří Soukup
Pod kapotou 225 koní
K testu jsme od importéra dostali verzi s hybridním pohonným ústrojím. To je tvořeno čtyřválcovou benzínovou „šestnáctistovkou“ a výkonem 133 kW a maximem točivého momentu 250 Nm. Do samočinné osmistupňové převodovky je pak umístěn synchronní třífázový elektromotor s výkonem 81 kW a maximem točivého momentu 320 Nm. Výkony nelze pochopitelně matematicky sečíst, ale i tak je 165 KW, tedy 225 koní celkového využitelného výkonu, více než dostačujících.
Foto: Jiří Soukup
V autě jako v pojíčku
S autem jsme vyrazili do zasněžených Jizerských hor a byla to parádní jízda. Předně – interiér nabídne vysokou míru komfortu i prostoru pěti dospělým osobám. A i když to je do Jizerek kousek, dokážeme si představit strávit v tomto korábu celodenní jízdu do Alp nebo v létě do Itálie k moři. A to i se všemi zavazadly. My jsme do auta pohodlně naložili kočárek, skládací postýlku, dětské boby, psa i zavazadla na prodloužený víkend.
Premiérový spánek mimina
Citroën C5 X není auto, se kterým byste jezdili dvoustovkou. Ne snad, že by to nešlo, ale tohle auto vás spíše tak nějak uklidňuje a vede k mírnějšímu tempu. V případě Citroënu je to nošení dříví do lesa, ale zmínit to musíme. Citroëny vždy bývaly synonymem pro komfortní jízdu. A C5 X nijak nevybočuje. Klid v interiéru, dostatek výkonu, plavná jízda, pohodlná masážní sedadla… To vše vám říká, že by bylo docela fajn, kdyby cíl vaší cesty nebyl tak blízko. V tomhle autě si prostě chcete posedět a pohovět co nejdéle. A jedna perlička – dvouletý syn nikdy v žádném autě neusnul. Je peklo s ním kamoliv vyrazit. Citroën C5 X je první auto, kde se mu to povedlo. A to jsme nejeli nikam daleko. Prostě ho to auto ukolébalo.
Slušná spotřeba
A jak je to se spotřebou a dojezdem? Tady je potřeba objektivně říci, že hybridní pohon vyžaduje určitý styl jízdy a není určen pro každého. Kdo bude pravidelně jezdit delší trasy, bude asi přemýšlet nad konvenční spalovací technikou. Kdo jezdí přes týden víceméně po městě a občas vyrazí na výlet, ten hybrid ocení. V současném chladném počasí jsme s dojezdem čistě na elektriku dostali na hodnotu 38 kilometrů a s kombinovanou spotřebou na 6,4 litrů. U hybridu je potřeba vzít v potaz, že kvůli zástavbě baterie má auto pouze čtyřicetilitrovou nádrž, čemuž pochopitelně odpovídá i celkový dojezd.
Foto: Jiří Soukup
Chce to trochu cviku
My jsme na horách nedobíjeli, nebylo kde, takže tam jsme jeli ještě v hybridním režimu s nabitou baterií, ale zpátky jsme vyráželi s baterií vybitou. Není to ideální model, nicméně v reálném životě se to majitelům hybridů stává velice často. Při delší cestě se prostě baterie vybije poměrně brzo. Je dobré jezdit v režimu B, tedy v režimu vyšší míry rekuperace. Po pár kilometrech se dá poměrně dobře naučit to, jak brzdit povolením „plynového“ pedálu a vracet tak nějakou část energie zpět do baterie.
Kdo jednou zkusil, nechce jinak
V příštím článku se více zaměříme na detaily v interiéru, dobu dobíjení a některé technické zajímavosti, kterých v novém C5 X není zrovna málo. Už ale první seznámení s autem nám dalo jasnou informaci o tom, že C5 X je auto, které byste neměli rozhodně vynechat ze svého uvažování, plánujete-li nákup rodinného vozu střední kategorie. Jak říká klasik: „Kdo jednou zkusil, nechce jinak…“