Zákaz předjíždění pro kamióny na D1 je možná fajn, ale moc toho neřeší. Na ostatních českých dálnicích se tak pořád můžete potkat s kamióňáky, kteří na předjetí pomalejšího kolegy potřebují klidně i pět kilometrů.
Je to evergreen nejen českých dálnic. Jeden kamión se rozhodne, že předjede pomalejšího kolegu. Na tom by nebylo nic špatného. Kdyby ovšem zmíněný kolega nejel rychlostí o pouhých 5km/hodinu pomaleji. Takové předjíždění se potom totiž pořádně protáhne. Tím spíše, když je před předjížděným kamiónem ještě další a před ním ještě další. Nezřídka se tak stává, že předjíždění zabere i několik kilometrů.
Zákaz jenom někde
Podle policie by se měl v příštím roce počet dálničních úseků, kde bude zákaz předjíždění pro kamióny, rozšířit. Ale bude to stačit? Třeba na dálnici D11 to má být pouze v úseku 68 km až 76 km. Ani na ostatních dálnicích se zatím nepočítá s tím, že by mělo jít v podstatě o plošné opatření. V sousedním Německu na to šli trochu jinak.
45 sekund a dost
Řidič kamiónu má v Německu na kompletní předjížděcí manévr 45 sekund. Kdyby předjížděl déle, hrozí mu pokuta 105 eur. Jistě se najdou hlasy, které budou namítat: „A kdo mu to bude na stopkách hlídat?“ Ano, v principu to je pravda, ale kdo bude hlídat na D11 osmikilometrový úsek, zda tam kamióny nepředjíždějí? Vždy to bude o důsledném dohledu policie, jinak nemá žádné opatření nebo zákaz cenu.
Kings of the roads...?
Provoz na dálnicích houstne čím dál tím více. Kamiónů přibývá a s ohledem na fakt, že spediční a dopravní společnosti jen obtížně hledají řidiče, usedá za volanty kamiónů stále více řidičů bez velkých zkušeností. Ti pak často při řízení koukají do mobilu, dávají si levou nohu na palubní desku, nebo výplň dveří, a také se mnohdy moc nezatěžují s dopravními předpisy. Předjíždějí klidně i několik minut, na pražské Jižní spojce jedou v zakázaném levém pruhu, nebo třeba ucpou křižovatku na Průmyslové, ačkoliv jasně viděli, že když do ní vjedou, nemohou pokračovat dál ani oni, ani vozy v bočních směrech.
Bez kamiónů to nejde, ale...
Bez kamiónů se neobejdeme. To je jisté. Navíc sami řidiči kamiónů často tvrdí, že by bez nich byly prázdné obchody. Jestli se ale nezačne velmi důsledně vymáhat dodržování pravidel silničního provozu, může se jednou stát, že zboží v obchodech nebude tak jako tak, Nikdo se totiž nikam, kvůli kamiónům, nedostane včas.