Evropská unie 28. března 2024 oficiálně zakázala turecké letecké společnosti Southwind vstup do svého vzdušného prostoru kvůli jejímu – údajnému – ruskému řízení. Zákaz se týká také partnerské letecké společnosti Air Cairo.
Finská agentura pro dopravu a komunikace Traficom původně 25. března zakázala tureckému dopravci létat do Finska kvůli jeho vazbám na Rusko. Jarkko Saarimäki, generální ředitel společnosti Traficom, uvedl, že podstatná část vlastnictví a faktická kontrola společnosti Southwind Airlines není v rukou tureckých právnických nebo fyzických osob – místo toho leteckou společnost fakticky ovládají Rusové. EU poté obvinila leteckou společnost, že je fakticky ovládána Ruskem.
Letecká společnost, jejíž právní název zní Cortex Havacilik Ve Turizm Ticaret, je pod svým právním názvem uvedena na seznamu schválených dopravců ze třetích zemí (TCO) Agentury EU pro bezpečnost letectví (EASA). Podle tohoto seznamu má letecká společnost turecké osvědčení leteckého provozovatele.
Společnost Southwind Airlines byla založena s podporou ruské cestovní kanceláře Pegas Touristik, aby provozovala lety do Ruska a z Ruska. Southwind létá také do Německa, Švýcarska, Řecka, Severní Makedonie a Itálie a má flotilu čtyř letadel Airbus A330 a Airbus A321.
Okamžité změny letových tras letecké společnosti
V důsledku oznámení EU členským státům o zákazu musela letecká společnost okamžitě změnit trasy svých letadel na letech mezi Egyptem a Ruskem. Například let SM903 mezi mezinárodním letištěm v Šarm aš-Šajchu a mezinárodním letištěm Šeremetěvo v Moskvě křižoval vzdušné prostory Turecka, Bulharska, Rumunska, Slovenska, Polska, Litvy a Běloruska, než nakonec 27. března přistál na letišti v Moskvě.
Dne 29. března se stejný Boeing 777-300, registrovaný jako TC-GRV, který uskutečnil stejný let, místo toho otočil na východ v tureckém vzdušném prostoru, proletěl Gruzií a poté se stočil na sever nad Kaspické moře, přeletěl do Kazachstánu a Ruska až nakonec přistál.
Dalším příkladem může být Boeing 737 MAX 8 společnosti Southwind Airlines, který pravidelně létá mezi istanbulským letištěm a národním letištěm Minsk v Bělorusku. Dne 28. března letadlo překročilo hranice několika členských států EU, než přistálo v cílové destinaci, zatímco o den později bylo nuceno letět na východ.