Alpské masivy, dech beroucí průsmyky, úžasné výhledy a pořádná dávka klikatících se silniček. Tři videa, tři parádní výlety, tři modely Škoda s přídomkem RS.
Český závodník Erik Cais a jeho švédská navigátorka Julia Thulinová projeli několik zajímavých míst v Alpách, zastavili se na dobrém jídle, viděli úchvatnou přírodu i památky. Podívejte se na trojdílný seriál a nechte se inspirovat – jak tipy na místa, která stojí za to vidět, tak několika dobrými radami, jak si užít parádní horské svezení za volantem.
Díl první: Cortina d’Ampezzo
Začínáme hezky vysoko, v Dolomitech na pomezí Itálie a Švýcarska. Cesta startuje v Canazei a pokračuje severním směrem kolem masivu Piz Boè, což je s výškou 3 152 metrů nejvyšší vrchol horské skupiny označované jako Sella. Dále vede přes horská střediska Plan de Gralba a Val di Fassa do Arabby a končí ve slavné Cortině d’Ampezzo, kde se bude v roce 2026 už podruhé konat zimní olympiáda, ale natáčela se tu také bondovka Jen pro tvé oči.
Oba závodníci jedou v modelu Kodiaq RS, na němž i přes jeho vyšší světlou výšku oceňují lehkost, s níž se auto vypořádává s přídělem ostrých zatáček. Vůz nemá tendenci k nedotáčivosti. Chvála se týká i dvoulitrového motoru TSI, který disponuje dostatkem síly v nižších a středních otáčkách, což je na zatáčkovité horské trati velká výhoda.
Erik Cais je český rallyový závodník. Než se pustil do motoristického sportu, závodil ve sjezdu na kolech. V roce 2020 jej britský motoristický týdeník Motorsport News označil za jednoho ze současných deseti největších světových talentů rallye, kteří ještě nejezdí v královské třídě WRC. V mistrovství světa debutoval na katalánské rallye v roce 2021, kde skončil třetí v klasifikaci WRC2. Svou premiérovou Rallye Monte Carlo senzačně vyhrál v klasifikaci WRC2 Junior. Koncem loňského roku vyhlásil ambiciózní plán pro sezonu 2023, který čítá sedm startů ve WRC2 a pět ve FIA ERC se zbrusu novým vozem Škoda Fabia RS Rally2.
Díl druhý: Dva průsmyky
Pro druhé dějství seriálu Erik a Julia přesedají do kokpitu modelu Enyaq Coupé RS. Oceňují jeho ladnou boční siluetu, dynamicky ztvárněnou příď i zajímavou barvu karoserie. Výborné jsou jeho jízdní vlastnosti – díky nízko položenému těžišti a pevnému podvozku jede vůz jako po kolejích a dokonale poslouchá řidičovy pokyny. Kladem v horách je i fakt, že na rozdíl od spalovacích motorů elektrickému pohonu nedochází s rostoucí nadmořskou výškou dech.
Což se hodí, protože etapa se odehrává v srdci švýcarských Alp a posádka během ní zdolává výškový rekord celé výpravy. Prvním cílem je průsmyk Furka, který proslavila bondovka Goldfinger z roku 1964 se Seanem Connerym. Furkapass leží ve výšce 2 429 metrů a spojuje údolí Urseren v kantonu Uri s okresem Goms v kantonu Valais. V západním údolním městečku Gletsch se ze silnice na Furkapass odpojuje odbočka vedoucí na průsmyk Grimselpass. A ten je druhým Erikovým a Juliiným cílem. Na severní straně průsmyku najdeme tři přehradní nádrže, které jsou vzájemně propojené tunely. V severní části regionu Grimsel se nachází také vodní nádrž Gelmersee. A u tohoto jezera končí druhý den putování dvou soutěžních jezdců mladoboleslavskými modely RS.
Julia Thulinová je švédská navigátorka. Jako spolujezdkyně působí od roku 2016. Přelomová pro ni byla loňská sezona: společně s estonským pilotem Robertem Virvesem vyhrála Rallye Akropolis v kategorii Junior WRC. V této kategorii nakonec šampionát ovládli i celkově. Na estonské rallye posádka ustavila nový rekord nejvyšším počtem vyhraných rychlostních zkoušek během jednoho závodu – celkem sedmnáct, což je o jednu víc, než dosáhl Sébastien Ogier v roce 2008 na jordánské rally.
Díl třetí: Jezera, kam se podíváš
Třetí den plný hor a zatáček začíná u jezera Montespluga a míří vstříc prvnímu průsmyku etapy, kterým je švýcarský Splügenpass (italsky Passo dello Spluga). Místo, které znali už staří Římané, odděluje dvě horské skupiny – Tambo na západě a Platta na východě. Tím vytváří předěl mezi Západními a Východními Alpami. Mimochodem, víte, jak se o Splügenpassu vyjádřila slavná trojice z pořadu Top Gear? Dozvíte se to ve videu.
Dopravním prostředkem je tentokrát vůz Octavia RS. Erik si pochvaluje delší převis karoserie, díky němuž se auto ochotně vrhá do oblouku, a také to, jak snadno se pružný motor vytáčí až k červenému poli otáčkoměru. Výborné je podle něj i nastavení předního elektronicky řízeného diferenciálu s omezenou svorností, který má na svědomí hbitost a jistotu při výjezdu ze zatáček, přestože auto není čtyřkolka.
Erik a Julia pokračují až do 2 067 metrů nad mořem k průsmyku San Bernardino. Proslulý je místní tunel mezi obcemi Hinterrhein a San Bernardino, který se pro dopravu otevřel v prosinci 1967. Pod průsmykem v údolí řeky Moesa, asi 56 kilometrů jihozápadně od kantonálního hlavního města Churu, leží obec Mesocco, kde putování Erika a Julie končí.