Město Kodaň a dánská vláda oficiálně odsouhlasily výstavbu nové trasy metra M5, která bude hrát klíčovou roli v propojení nové městské čtvrti Lynetteholm, ochraně pobřeží a posílení kapacity stávající sítě. První fáze má být zprovozněna v roce 2036, druhá etapa následně v roce 2045.
Nová linka jako páteř pro novou čtvrť i existující síť
Metro linky M5 je nejnovějším krokem v dlouhodobé strategii Kodaně na rozvoj udržitelné, dostupné a odolné městské infrastruktury. Linka začne u důležitého dopravního uzlu København H a povede tunelem přes nové stanice Bryggebroen, DR Byen, Amagerbrogade Syd, Lergravsparken a skončí na vyvýšené stanici Prags Boulevard.
Z hlediska veřejné dopravy je projekt zásadní nejen pro obsluhu nové výstavby na umělém ostrově Lynetteholm, ale také pro zmírnění tlaku na stávající linky metra, zejména přetížený koridor M1/M2 z Kongens Nytorv do Amagerbro.
Kapacita do budoucna: 134 000 cestujících denně
Podle odhadů má M5 v roce 2050 přepravit až 91 000 cestujících denně, přičemž do roku 2070 se očekává nárůst až na 134 000. Nová linka navíc přidá celkovou přepravní kapacitu pro celé město – jen v roce 2050 se díky ní očekává nárůst o 78 000 cestujících denně, v roce 2070 pak o 124 000.
To vše je nezbytné pro podporu rozvoje východní části města, kde by po dokončení výstavby mělo žít až 80 000 obyvatel a vzniknout 45 000 pracovních míst.
Dlouhodobý plán s možností rozšíření
První fáze projektu má rozpočet 18,7 miliard dánských korun a počítá se spuštěním v roce 2036. Druhá fáze, v hodnotě 3,9 miliardy DKr, přidá do roku 2045 stanice v lokalitách Refshaleøen a Lynetteholm (sever a jih).
Zároveň se počítá s možností dalšího prodloužení do čtvrtí Gammel Kongevej a Østerport, pokud bude v budoucnu zajištěno financování.
Kodaň sází na veřejnou dopravu
„Tato dohoda je zásadní pro to, aby Kodaň zůstala městem pro všechny, s různorodým bydlením a kvalitním dopravním napojením,“ uvedl ministr financí Nicolai Wammen. Generální ředitel společnosti Metroselskabet Carsten Riis dodal, že jde o „milník“, který korunuje roky příprav a umožní přetavit politickou vizi v realitu.
Denně metrem v Kodani cestuje přes 300 000 lidí, a jak ukazují čísla, nové trasy budou brzy nepostradatelné.