Římská veřejná doprava se brzy dočká rozsáhlé modernizace. Město schválilo financování dalšího prodloužení linky metra C a zároveň připravuje pět nových tramvajových tratí. Jaké změny Římany čekají a jak to ovlivní jejich každodenní cestování?
4 miliardy eur pro metro C: Prodloužení až do Farnesiny
Římská městská rada oznámila dohodu s ministerstvem infrastruktury a dopravy o financování dalších etap výstavby linky metra C. Nově schválená částka ve výši 4 miliard eur pokryje prodloužení trasy z náměstí Piazza Venezia přes Clodio-Mazzini až do Farnesiny.
Součástí rozpočtu jsou i prostředky na probíhající práce mezi stanicemi San Giovanni, Colosseem a Piazza Venezia. Primátor Říma Roberto Gualtieri zdůraznil, že plánované úpravy zlepší dostupnost významných lokalit, včetně baziliky svatého Petra. Podle něj by mohlo mimořádné jubileum římskokatolické církve v roce 2033 přispět k urychlení celého projektu.
Pět nových tramvajových linek: Řím vsází na ekologickou dopravu
Zatímco metro C se dočká dalšího rozšíření, město také intenzivně pracuje na rozvoji tramvajové sítě.
Mezi prosincem a lednem byly schváleny studie proveditelnosti pěti nových tramvajových linek:
- Tiburtina – Ponte Mammolo (metro B) s odhadovanými náklady 123 milionů eur.
- Anagnina – Torre Angela (metro A a C) za 410 milionů eur.
- Piazza Mancini – Vigna Clara (napojení na příměstskou železnici FL10) s rozpočtem 130 milionů eur.
- Prodloužení lehké železnice Termini – Giardinetti až k parkovišti Parcheggio Scambiatore A1 v Tor Vergata (48 milionů eur).
- Trastevere – Via di Vigna Murata na jihovýchodě města, schváleno 30. ledna.
Řím se inspiruje moderními metropolemi
Rozšiřování veřejné dopravy v Římě přichází ve správný čas. Město se dlouhodobě potýká s přetíženou silniční dopravou, a proto se snaží více investovat do ekologických a kapacitně efektivních řešení. Tramvajová doprava zažívá renesanci v mnoha světových metropolích – od Paříže přes Berlín až po Barcelonu. A Řím nechce zůstat pozadu.
Nové tramvajové linky a metro C umožní rychlejší a pohodlnější cestování nejen místním obyvatelům, ale také milionům turistů, kteří každý rok do věčného města zavítají. Teď už zbývá jen otázka – podaří se ambiciózní projekty realizovat včas?