Rostock uvádí do provozu jednu z největších flotil autobusů na vodíkové palivové články v Německu. Nové vozy Solaris přispějí ke snížení emisí a modernizaci veřejné dopravy.
Město Rostock, nacházející se severně od Berlína, se stává lídrem v oblasti udržitelné mobility. Dopravní společnost Rebus Regionalbus Rostock GmbH nedávno obdržela 52 nových autobusů na vodíkové palivové články, což z této dodávky činí jednu z největších flotil svého druhu v Německu.
Vodíkové autobusy v Rostocku: Cíl? Zcela bezemisní doprava
Celkem 47 standardních a 5 kloubových autobusů, vyrobených společností Solaris, bylo objednáno již v roce 2023 a nyní jsou postupně nasazovány do provozu. V současnosti je v provozu přibližně 30 z nich, přičemž již najely více než 150 000 km.
Dopravní společnost Rebus zatím eviduje jen drobné softwarové závady, které jsou řešeny ve spolupráci s výrobcem. Odstávky vozidel jsou krátkodobé a autobusy i v zimních měsících vykazují vysokou spolehlivost.
Podle generálního ředitele Thomase Nienkerka byla dodávka vozů splněna přesně podle plánu, a to do 51. kalendářního týdne:
"Vozidla jezdí bez problémů. Drobné opravy jsou někdy prováděny přímo s podporou výrobce. I při nízkých teplotách autobusy spolehlivě fungují v běžném provozu," uvedl Nienkerk.
Vodíková infrastruktura: Nové čerpací stanice pro lepší provoz
Aby mohla být vodíková flotila plně integrována do pravidelné dopravy, musí být zajištěna spolehlivá infrastruktura. V současnosti jsou autobusy tankovány na čerpací stanici v depu v Güstrow, která je již v plném provozu.
V průběhu března 2025 bude otevřena další vodíková stanice v Bad Doberanu, která poskytne alternativní zdroj vodíku a pomůže rozšířit dosah ekologické dopravy. Na návrhu a realizaci vodíkových čerpacích stanic se podílela kolínská inženýrská společnost EMCEL, která zajistila:
Návrh a projektovou dokumentaci
Výběr dodavatelů a vyhodnocení nabídek
Bezpečnostní koncepci celého projektu
Díky těmto opatřením bude možné stabilně provozovat vodíkovou flotilu v běžném provozu a zajistit plynulý provoz autobusů v celém regionu.
Budoucnost vodíkové dopravy v Rostocku?
Dopravní společnost Rebus se rozhodla investovat do vodíkových technologií jako součást svého dlouhodobého plánu přechodu na ekologickou mobilitu. Tento přechod však vyžaduje roky příprav, rozsáhlé plánování a spolupráci s odbornými partnery.
Podle vedení společnosti Rebus do roku 2026 nejsou plánovány žádné další nákupy vodíkových autobusů, přičemž prioritou je nyní efektivní začlenění celé flotily do pravidelného provozu.