Elektrobusy mění tvář evropské veřejné dopravy rychleji, než se čekalo. V roce 2024 tvořily téměř polovinu všech nových městských autobusů v EU. Díky nižším nákladům, vyšší efektivitě a ekologickým přínosům zcela dominují nad vodíkovými alternativami.
Města po celé Evropě se odklánějí od dieselových a hybridních autobusů a přecházejí na bateriové modely. Důvodem není jen snaha o snížení emisí, ale i nižší provozní náklady a větší spolehlivost těchto vozidel. Elektrické autobusy přispívají k tišším a čistším městům, což ocení nejen cestující, ale i obyvatelé žijící v blízkosti frekventovaných tras.
V Nizozemsku, Finsku a Norsku už tvoří elektrobusy více než 90 % nových městských autobusů. Další země, jako Dánsko, Island nebo Lucembursko, je rychle dohánějí s více než 80% podílem. I větší trhy, například Španělsko a Velká Británie, zaznamenaly významný posun k elektromobilitě – přes 50 % nových autobusů je zde nyní bezemisních.
Vodíkové autobusy ustupují do pozadí
Vodík byl dlouho považován za možnou alternativu, ale realita ukázala, že nemůže konkurovat bateriovým technologiím. V roce 2024 tvořily vodíkové autobusy pouze 3 % nových prodejů v EU, přičemž některé země je zcela vyřadily z plánů. Například Nizozemsko v roce 2021 investovalo do vodíkových autobusů 20 % svého rozpočtu na nové vozy, ale v roce 2024 už od této technologie ustoupilo.
Důvodem jsou nejen vyšší pořizovací náklady, ale i dražší provoz. Například ve francouzském Montpellier zjistili, že jeden kilometr jízdy vodíkovým autobusem stojí 0,95 EUR, zatímco elektrobus ujede stejnou vzdálenost za 0,15 EUR. Podobné rozdíly potvrdily i studie z Itálie, kde celkové náklady na provoz vodíkového autobusu vycházely téměř dvakrát dráž než u bateriového modelu.
Efektivita bateriových autobusů vítězí
Jedním z klíčových faktorů, proč se bateriové elektrobusy prosadily, je jejich energetická efektivita. Vodíková technologie je ztrátová – proces výroby, skladování a distribuce vodíku spotřebuje obrovské množství energie. Například v italském Bolzanu zjistili, že vodíkové autobusy potřebují na ujetí 100 km přibližně 310–336 kWh energie, zatímco bateriové elektrobusy pouze 137–154 kWh.
To znamená, že vodíkové autobusy spotřebují více než dvojnásobek energie oproti svým bateriovým protějškům. S rostoucím podílem obnovitelných zdrojů energie se tak elektrobusy stávají ještě výhodnější volbou.
Infrastruktura a provozní náklady hrají ve prospěch elektřiny
Zatímco elektrické nabíjecí stanice lze snadno integrovat do městských dopravních systémů, infrastruktura pro vodík je extrémně nákladná. Vybudování jediné vodíkové čerpací stanice může stát miliony eur a její provoz je často nespolehlivý. V německém Wiesbadenu investovali do vodíkové stanice 2,3 milionu eur, ale po roce provozu se porouchala a autobusy musely být odstaveny.
Na rozdíl od vodíku lze elektřinu distribuovat prostřednictvím stávající sítě, což snižuje logistické a finanční náklady. I údržba bateriových autobusů je levnější, protože mají méně složitých součástek než vodíkové vozy, které vyžadují speciální servis a nákladné komponenty.
Budoucnost městské dopravy je elektrická
Bateriové elektrobusy už nejsou jen experimentální alternativou – staly se dominantní volbou pro městskou dopravu po celé Evropě. Vodíková technologie, která měla ambice stát se konkurencí, se kvůli vysokým nákladům a nízké efektivitě dostává na vedlejší kolej.
Města, která investují do elektrobusů, získávají tichou, ekologickou a ekonomicky výhodnou dopravu. Trend je jasný: budoucnost evropských měst patří bateriovým elektrickým autobusům.