Dát si kávu v kavárně pražského nákupního centra nebyl zrovna dobrý nápad. Připravil ji sice člověk s nápisem „barista“ na zástěře, ale podle svých slov žádný barista není. Bohužel, bylo to opravdu dost poznat.
Ranní káva je něco, bez čeho se neobejdu. Mám několik oblíbených kaváren, nicméně někdy navštívím i „řetězcové“ kavárny v nákupním centru. Výhodou těchto provozoven je to, že mají jednotnou recepturu, takže v každém nákupním centru dostanete na chlup to samé, navíc ve stejném šálku, se stejným brčkem, lžičkou a snad i s počtem kostek ledu, když si dáte nějakou studenou variantu. Takový přístup leckomu vyhovuje, a i já přiznávám, že mě nijak neuráží.
Barista, co není barista
Co mě ale dokáže opravdu naštvat je to, když si k „mašině“ na kávu stoupne člověk s velkým nápisem BARISTA na zástěře, který ale o kávě neví zhola nic. Espresso doppio naleje do stejného kafáče, do jakého dá i cappuccino a tvrdí, že takhle to je správně, protože na stroji stisknul správné tlačítko. Sice přizná, že není barista, i když nápis na zástěře říká něco jiného, ovšem žádnou diskuzi nepřipustí, protože podle něj to tak je správně.
Správný šálek je důležitý
Nejsem žádný ortodoxní „kafař“ a už dávno jsem vzdal snahu vysvětlovat v různých kavárnách obsluze, že neexistuje žádné velké ani malé espresso, žádní „pikolo“ ani „latéčko“, ale myslím si, že tenhle skvělý nápoj i jeho konzument si zaslouží, aby byl servírován správně a ve správném šálku. Jak by se tvářol třeba milovník vína, kdyby svoji „dvojku“ dostal do pivního půllitru, nebo naopak pivař s „plzničkou“ v hrnečku na čaj? Asi by se divil. A divím se i já, jakožto milovník kávy.
Harfa jako černá ovce?
A kde že se mi toto přihodilo? V kavárně Tchibo v nákupním centru Harfa. Rozhodně to byl jenom „úlet“ obsluhy, protože v provozovně stejné firmy v OC Černý Most je vše vždy v pořádku. To ostatně potvrdila i manažerka komunikace společnosti Tchibo Eva Kotýnková: „Mrzí mě, že máte z návštěvy naší provozovny v OC Harfa nepříjemný zážitek. Věřte, že toto není naším standardem a situace nám určitě není lhostejná, jelikož na atmosféře, profesionalitě a vstřícném přístupu k zákazníkům si v naší firmě opravdu zakládáme. V celé síti našich prodejen by také měly být nastavené jednotné standardy a všichni naši zaměstnanci jsou s nimi pravidelně seznamováni. Proto provedeme na Harfě šetření a příslušné kolegyně upozorníme na dodržování interních postupů. Předám Vaši zprávu regionální manažerce obchodů a interní trenérce, která pravidelně školí náš personál v práci na kávovém baru i prodejních dovednostech“.
Tak snad při příští návštěvě bude opravdu káva tak, jak má být.