19. srpna roku 1980 se letadlo společnosti Saudia po nouzovém přistání chystalo bezpečně vysadit své cestující. To se však již nepovedlo.
Let měl být operován z pákistánského Karáčí s přestupem v saúdskoarabské Džiddě. Letoun byl model Lockheed L-1011-200 TriStar. Během přestupu však bylo letadlo zastaveno kvůli doplnění paliva.
Po doplnění paliva a údržbě, která trvala dvě hodiny, nastoupili všichni cestující do letadla. Let 163 společnosti Saudia se postavil na dráhu a po závěrečných kontrolách odstartoval ve 21:08. Asi po 7 minutách letu se v kokpitu letadla začaly ozývat poplašné zvuky. Trvalo asi 4 minuty, než se zjistilo, že alarmy nejsou způsobeny chybou. Letový inženýr Bradley Curtis, se přesunul do kabiny, aby potvrdil kouř, což naznačovaly alarmy, které se ozývaly v kokpitu. Po potvrzení kouře se kapitán Mohammed Ali Khowyter rozhodl odklonit let na letiště v Rijádu, ze kterého vzlétli. Druhý pilot Sami Abdullah M. Hasanain přibližně ve 21:20 hlásil řídícímu letového provozu rádiem situaci a žádost o přistání.
Požár byl objeven pozdě
Tah druhého motoru letadla byl snížen, protože požár poškodil některé důležité kabely. Letadlo bylo obtížně ovladatelné, a když se ve 21:29 přiblížilo k přistávací dráze, druhý motor zcela ztratil tah. Poté kapitán učinil nouzové hlášení a přistál na mezinárodním letišti v Rijádu.
Další problém
Po úspěšném přistání začalo letadlo pojíždět, opustilo dráhu a zastavilo na vhodném místě. K zastavení letadla došlo ve 21:39. Na začátku dráhy byli rozmístěni letištní hasiči. Plánovali zastavit letadlo co nejdříve po přistání na dráze a provést nouzovou evakuaci. Piloti hlásili věži, že vypnuli oba motory. Když záchranná jednotka dorazila k letadlu, bylo zjištěno, že motory stále běží. Kvůli běžícím motorům nemohla záchranná skupina otevřít dveře letadla. Teprve 23 minut po skutečném zastavení motorů mohla pozemní posádka otevřít pravé přední dveře letadla. V následujících třech minutách se letadlo proměnilo v ohnivou kouli a zcela shořelo.
Proč se to stalo?
Bylo zjištěno, že dveře nemohly být otevřeny, protože tlak nebyl vyrovnán, většina cestujících zemřela v přední části letadla a piloti a palubní personál zemřeli na svých místech. Při nehodě letu 163 společnosti Saudia přišlo o život 301 osob, z toho 287 cestujících a 14 členů posádky.
Došlo se k závěru, že požár v nákladovém prostoru způsobil kouř.
Výsledkem vyšetřování bylo zjištění, že téměř všichni cestující v kabině ztratili během klesání vědomí právě důsledkem kouře. Dále bylo zjištěno, že přetlakové ventily měly být během přistání otevřené, aby se snížil tlak v letadle, ale byly zcela zavřené.
Let 163 společnosti Saudia byl jednou z nejsmrtelnějších havárií v Saúdské Arábii. Nehoda byla navíc zaznamenána jako dosud nejsmrtelnější incident letounu Lockheed L-1011 TriStar.