Havárie letu 3352 společnosti Aeroflot: Tragédie způsobená lidskou chybou

Foto: Pixabay

Let 3352 společnosti Aeroflot byl pravidelný let společnosti Aeroflot z Krasnodaru do Novosibirsku s mezipřistáním v Omsku. Dne 11. října 1984 při přistání na letišti Omsk narazilo letadlo do vozidel údržby na vzletové a přistávací dráze, přičemž zahynulo 174 osob na palubě a čtyři osoby na zemi.


Nehoda byla způsobena řadou chyb

Řídící letového provozu ve službě usnul a nevyklidil dráhu od vozidel údržby před příletem letu 3352. To způsobilo, že posádka letu neviděla vozidla údržby, dokud nebylo příliš pozdě na to, aby se vyhnula srážce.

Další problém se týkal samotného letadla, které nebylo vybaveno systémem varování před přiblížením k zemi (Ground proximity warning system), který by posádku upozornil na blízkost k zemi. Havárie letu 3352 společnosti Aeroflot je nejsmrtelnější leteckou nehodou, k níž došlo na území dnešního Ruska. Je to také jedna z nejsmrtelnějších leteckých nehod v historii.

Časová osa

V 5:06 dal řídící letového provozu posádce letu 3352 společnosti Aeroflot pokyn k zahájení klesání na letiště Omsk. Posádka letadla pokyn přijala a zahájila klesání.

V 5:21 hodin dal řídící letového provozu letu 3352 povolení k přistání na dráze. Posádka letadla pokyn potvrdila a zahájila konečné přiblížení k dráze.

V 5:38 hodin let 3352 překročil nejnižší výšku, ve které mohla posádka přerušit přistání. Letadlo přistálo při normální rychlosti 240 km/h. Při přistání posádka spatřila řadu vozidel a pokusila se letadlo otočit, ale nebyla schopna zabránit srážce. Letadlo se srazilo s vozidly údržby v rychlosti přibližně 200 km/h. Náraz způsobil, že se letadlo rozlomilo a začalo hořet. Zahynulo všech 174 osob na palubě a čtyři osoby na zemi.

Následky

Havárie letu 3352 společnosti Aeroflot měla hluboký dopad na sovětský letecký průmysl. Vláda nařídila řadu bezpečnostních reforem, včetně povinné instalace systému GPWS na všechna sovětská letadla. Přepracován byl také systém řízení letového provozu. Havárie také vedla k většímu povědomí o nebezpečí únavy řídících letového provozu. V letech následujících po havárii byla zavedena řada opatření ke snížení únavy řídících letového provozu, například kratší směny a více přestávek.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.