V Jižním Súdánu došlo k letecké katastrofě, při níž zahynulo 20 lidí. Malý dopravní letoun Beechcraft 1900D havaroval jen několik minut po vzletu, což vyvolalo otázky ohledně bezpečnosti letecké dopravy v regionu.
Pád letadla: Co se stalo?
Dne 29. ledna 2025 se letadlo Beechcraft 1900D provozované společností Eagle Air jménem Light Air Services zřítilo krátce po startu. K neštěstí došlo poblíž přistávací dráhy společnosti Greater Pioneer Operating Company (GPOC) v okrese Rubkona ve státě Unity.
Stroj měl namířeno na mezinárodní letiště Juba, ale asi 10 minut po vzletu ztratil výšku a dopadl na zem. Svědci popsali, že těsně před nehodou bylo vidět, jak se pravděpodobně oddělilo jedno z křídel letadla. Trosky byly rozesety na rozsáhlé ploše, přičemž vrak letounu ležel vzhůru nohama.
Kdo byl na palubě?
Letadlo bylo pronajato čínskou ropnou společností Greater Pioneer Oil Company (GPOC), což vysvětluje mezinárodní složení cestujících. Na palubě bylo 21 osob, včetně posádky:
- 16 jihosúdánských státních příslušníků
- 2 čínští občané
- 1 indický občan
- 2 ugandští členové posádky
Bilance obětí a jediný přeživší
Nehoda si vyžádala 20 obětí. Jediným přeživším byl jihosúdánský inženýr Emmanuel Maker Makoi, který utrpěl vážná zranění a byl okamžitě transportován do nemocnice. Podle lékařů zůstává jeho stav kritický, ale stabilizovaný.
Technické detaily letounu Beechcraft 1900D
Havarované letadlo bylo dvoumotorové turbovrtulové letadlo Beechcraft 1900D, které je často využíváno pro regionální a charterové lety. Konkrétní stroj byl registrován pod číslem 5X-RHB a měl za sebou 23 let provozu.
- Původně byl dodán novozélandské společnosti Eagle Airways v roce 2002
- V roce 2016 získán ugandskou společností Eagle Air
- Od roku 2017 pronajat společností Light Air Services
Vyšetřování
Jihosúdánský úřad pro civilní letectví zahájil vyšetřování a zaměřil se na získání záznamníku letových údajů (černé skříňky). Plánuje jej poslat do Spojených států k důkladné analýze. První výsledky zatím nebyly zveřejněny, ale existují spekulace o možných strukturálních problémech letounu.
Tato tragédie opět upozornila na vážné problémy v letecké dopravě Jižního Súdánu, kde v posledních letech došlo k několika nehodám. Nedostatečná infrastruktura, zastaralý letecký park a omezený regulační dohled představují opravdu značné riziko. Vláda i letecké společnosti jsou tak pod rostoucím tlakem, aby zlepšily bezpečnostní standardy a zabránily dalším tragédiím.