Společnost Airbus se chystá oznámit posunutí svého ambiciózního cíle – uvést na trh první letadlo na vodíkový pohon do roku 2035. Toto rozhodnutí představuje zásadní ránu pro snahy o dekarbonizaci letectví a přichází v době, kdy letecký průmysl hledá alternativy k fosilním palivům.
Zpoždění a škrty ve vývoji
Podle francouzského odborového svazu Force Ouvrière Airbus již 6. února informoval zaměstnance, že projekty spojené s vodíkovým pohonem mohou být odloženy až o deset let. Kromě toho se plánuje 25% snížení rozpočtu na vodíkové iniciativy, ukončení některých dílčích projektů a zrušení plánů na testování motorů využívajících vodíkové palivové články.
Airbus se k situaci zatím nevyjádřil, protože se nachází v takzvaném „uzavřeném období“ před zveřejněním finančních výsledků. Společnost však potvrdila, že letoun na vodíkový pohon nebude uveden dříve než v roce 2035. „Vývoj vodíkového ekosystému je obrovskou výzvou a pokrok je pomalejší, než se očekávalo,“ uvedl Airbus.
Dopad na letecký průmysl
Tento odklad bude mít citelné dopady nejen na Airbus, ale i na další subjekty v letectví, které do vodíkových technologií investovaly. Mezi ně patří například easyJet, který se na vývoj vodíkových a elektrických pohonů zaměřil více než většina konkurence.
EasyJet v loňském roce testoval využití vodíku v plynovém turbínovém motoru ve spolupráci se společností Rolls-Royce. Zároveň se podílel na prvním britském testu vodíkového paliva v praxi, který proběhl na letišti v Bristolu. Přesto nyní musí přehodnotit své plány a hledat další cesty k dosažení bezemisního letectví.
Vodík v letectví: Budoucnost s otazníky
Airbus od svého oznámení v roce 2020 pracoval na několika projektech využívajících vodík jako zdroj energie. Generální ředitel společnosti Guillaume Faury však už v lednu upozornil, že nestačí mít technologii, pokud chybí odpovídající infrastruktura a stabilní dodávky vodíku za konkurenceschopné ceny.
Nejen Airbus, ale i celý evropský letecký sektor nyní přehodnocuje roli vodíku v boji proti emisím. Organizace Airlines for Europe (A4E) a sdružení letišť ACI Europe v nedávno zveřejněné aktualizaci plánu „Destination 2050“ výrazně snížily očekávaný přínos vodíkových letadel k dekarbonizaci letectví. Zatímco v roce 2021 se předpokládalo, že vodík bude do roku 2050 zodpovědný za 20 % snížení emisí, nový odhad hovoří pouze o 6 %. Místo toho se čím dál více spoléhá na udržitelná letecká paliva (SAF).
Zpoždění vodíkové revoluce v letectví tak ukazuje, že dekarbonizace vzdušného prostoru bude složitější, než se původně očekávalo. Letectví se tak minimálně v příštích dvou dekádách neobejde bez přechodových řešení, jako jsou syntetická paliva nebo hybridní pohony.