Společnost Airbus představila koncept revolučního letadla budoucnosti s názvem ZEROe. Plně elektrický stroj na vodíkový pohon by se mohl dostat do komerčního provozu ve druhé polovině 30. let. Projekt staví na technologii palivových článků, které produkují pouze vodu a slibují téměř nulové emise.
Vodík jako klíč k dekarbonizaci letectví
Evropský výrobce letadel Airbus oznámil další krok směrem k udržitelnému letectví: vývoj plně elektrického letadla na vodíkový pohon.
Model nové generace s jednou uličkou má být vybaven čtyřmi vrtulemi, z nichž každá bude poháněna vlastním systémem vodíkových palivových článků.
Tyto články přeměňují vodík na elektrickou energii prostřednictvím chemické reakce s kyslíkem – jediným vedlejším produktem je voda. Pokud bude vodík vyráběn z obnovitelných zdrojů, celý proces může být prakticky uhlíkově neutrální.
Koncept ZEROe: Výkonný a ekologický letoun
Projekt ZEROe byl představen jako tzv. „pomyslný koncept“ letadla s nulovými emisemi. Letoun by měl být poháněn čtyřmi dvoumegawattovými elektrickými motory, přičemž každý motor bude napájen samostatným systémem palivových článků.
Energii budou čerpat z dvou nádrží kapalného vodíku, které dodají potřebné množství paliva pro přeměnu na elektrickou energii. Tento koncept má poskytnout potřebnou hustotu výkonu pro komerční provoz a zároveň umožnit škálovatelnost technologie v budoucnosti.
Airbus potvrzuje závazek k vodíkovému letectví
Bruno Fichefeux, vedoucí budoucích programů Airbusu, potvrdil, že vodík zůstává klíčovým prvkem strategie dekarbonizace:
„Vodík je jádrem našeho závazku dekarbonizovat letectví. Naše vize je jasná – i když jsme upravili časový rámec, náš cíl zůstává neměnný.“
Také Glenn Llewellyn, šéf projektu ZEROe, dodal:
„Během pěti let jsme testovali několik konceptů vodíkového pohonu, a ten, který jsme vybrali, má skutečný potenciál změnit pravidla hry. Věříme, že právě plně elektrické řešení má potřebný výkon pro komerční využití.“
Co čeká ZEROe v příštích letech?
V následujících letech se Airbus zaměří na zdokonalování klíčových oblastí, jako je:
-
Skladování kapalného vodíku
-
Distribuce paliva na palubě
-
Efektivita a výkon pohonných systémů
-
Tvorba regulačního rámce pro certifikaci a bezpečný provoz
Vývoj bude podpořen pokračujícím testováním a spoluprací s regulačními orgány, aby bylo možné včas uvést vodíková letadla do provozu.