Letadlo bylo zničeno v rusko-ukrajinské válce, k velkému zklamání mnoha milovníků letectví. V poslední době se však objevilo mnoho zpráv o možnosti obnovy tohoto letadla. Nakolik se potenciál přestavby Antonova An-225 naplnil?
Přestavba obřího letadla
Po zničení letounu jeho výrobce, společnost Antonov, vypracoval plány na jeho obnovu. Náklady na rekonstrukci se měly pohybovat kolem 500 milionů dolarů. V roce 2022 plány na obnovu letadla potvrdila i CNN.
Plány existují, ale zatím nejsou potvrzeny
Po původních plánech na přestavbu letounu, které jsou již téměř dva roky staré, se opět objevila možnost, že by letoun mohl být opraven. Aerotime.aero informoval, že plány na přestavbu An-225 se znovu objevily, ale nikdo nedokáže zcela přesně říct, jak se takový obří projekt realizuje.
Jak velká rekonstrukce je nutná, aby byl An-225 připraven k provozu?
V loňském roce se na internetu objevily fotografie letounu An-225, které odhalily, že letounu chybí příď a křídla. Zadní část trupu letounu byla odstraněna a chyběla i dvojitá zadní stěna. Předpokládalo se, že An-225 byl rozebrán a tím pádem jeho charakteristické prvky nebyly nikde vidět.
Přední část letounu utrpěla během ruských úderů těžké poškození. Fotografie pořízená v srpnu 2023 odhalila malé množství trosek, na nichž byla vedle dvou přeživších letounů signální livrej v barvách ukrajinské vlajky.
Jak to, že byl An-225 zničen?
Je jasné, že letoun byl zničen v rusko-ukrajinské válce, ale někteří lidé měli pocit, že tak vzácný letoun, jako je An-225, potřeboval další vrstvu ochrany. Major Dmytro Antonov, který je pilotem An-225, uvedl, že měl pocit, že ze strany vedení Antonova došlo k určité nedbalosti, když letoun nepřemístilo, když se blížila hrozba ze strany Ruska.
Antonov An-225 Mrija
Jednalo se o největší dopravní letadlo na světě, postavené ukrajinskou společností Antonov. Poprvé vzlétlo v roce 1988 a bylo navrženo především k přepravě velkých nákladů, včetně těžkého průmyslového zařízení. Letadlo bylo jedinečné svou velikostí a nosností – mělo šest motorů a rozpětí křídel přes 88 metrů, což z něj činilo největší letadlo, jaké kdy bylo postaveno. Mrija dokázala přepravit náklad o hmotnosti až 250 tun.