Boeing se stále potýká s problémy v dodavatelském řetězci a podle odborníků nebude schopen uspokojit poptávku po svých letadlech dříve než v roce 2030. Navzdory bezpečnostním skandálům a výrobním zpožděním však společnost postupně obnovuje svou výrobu a získává nové zakázky.
Poptávka po letadlech převyšuje kapacity výrobce
Společnost Boeing se potýká s dlouhodobými problémy v dodavatelském řetězci a podle odborníků nebude schopna uspokojit poptávku po svých letadlech dříve než v roce 2030. Tuto predikci uvedl Gediminas Ziemelis, předseda představenstva leasingové společnosti Avia Solutions Group, po návštěvě výrobního závodu v Seattlu.
Nové objednávky, staré problémy
Ziemelis se zúčastnil slavnostního podpisu smlouvy s generální ředitelkou Boeing Commercial Airplanes Stephanií Popeovou. Avia Solutions Group v listopadu objednala až 80 letounů Boeing 737 Max 8, přičemž 40 z nich je pevně smluvených a dalších 40 je v opci.
Boeing i jeho hlavní konkurent Airbus stále čelí důsledkům pandemie, která narušila dodavatelské řetězce a zpomalila výrobu. V roce 2024 Boeing dodal 348 letadel a ve frontě na výrobu má více než 5 500 nevyřízených objednávek. Airbus na tom byl o něco lépe – dodal 776 letadel, ale i to bylo o čtyři méně, než kolik plánoval.
Boeing v problémech, ale s nadějí
Boeing se kromě výrobních zpoždění potýká i s bezpečnostními skandály. Po dvou tragických nehodách letounů 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, při nichž zahynulo 346 lidí, se společnost dostala pod přísnější dohled. Další ranou byl incident z minulého roku, kdy u letounu 787 Max 9 společnosti Alaska Airlines odpadl panel, což vedlo k vyplacení odškodného ve výši 160 milionů dolarů.
I přes tyto výzvy je Ziemelis optimistický: "Viděl jsem na vlastní oči, že Boeing své výrobní problémy překonává. Očekávám, že se jak Boeing, tak Airbus do roku 2030 vrátí na úroveň výroby z roku 2018," uvedl.
Důvěra investorů přetrvává
Ziemelis odmítá spekulace o krizi Boeingu a tvrdí, že hlasité kritiky často vedou snahy získat lepší obchodní podmínky. Avia Solutions Group nadále věří v dlouhodobou stabilitu Boeingu.
Skupina Avia, do které v roce 2021 investovaly společnosti Certares Management a Knighthead Capital Management částku 300 milionů eur, provozuje 221 letadel a vlastní více než 250 dceřiných společností, včetně SmartLynx Airlines, Avion Express a KlasJet.