Život v Česku se během 10 let v některých ohledech proměnil a s ním i návyky a nároky Čechů na dovolenou. Lidé si chtějí užívat v čím dál tím větším pohodlí. Vyžadují proto hotely "Adults only"
Jak ukazují data české cestovní agentury Invia, lidé si chtějí dovolenou užívat v čím dál větším pohodlí a díky zvyšujícím se online možnostem jsou za hranicemi soběstačnější. „Z našich dat víme, že zákazníci častěji preferují pobyty přímo u pláže s výhledem na moře, pro leckoho je ubytování vzdálené 750 metrů od moře už příliš daleko,“ říká, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.
Stále více lidí zároveň nechce přistupovat na kompromisy a hledají tak služby a vybavení, které dokonale reflektuje jejich představy o ideální dovolené. Podle Invie vzrostl zájem o hotely označené jako adults only nebo naopak baby friendly, a o soukromé transfery nebo o ubytování, které nabízí speciální stravu, vegetariánskou, bez lepku nebo laktózy. Touha po komfortu se projevila i ve výběru dopravy. Během posledních 10 let o 12 % zesílil zájem o dopravu letadlem. Zároveň už Češi netrvají na odletu v pátek nebo v sobotu, rozhodující je dnes cena, a proto častěji volí finančně příznivější lety i ve všední dny.
Delegáty postupně nahrazuje Google
Velkou proměnou prošel za uplynulé desetiletí způsob, jakým si Češi dovolenou vybírají, a jak přímo na místě získávají informace. Hlavní roli samozřejmě sehrál internet, zvyšující se online interakce a digitalizace procesů. Díky chytrým telefonům většina klientů své dotazy už nesměřuje jen na delegáta, ale i na Google. Ještě předtím, než turisté vyrazí na dovolenou, nelistují už tištěným katalogem, ale pročítají online recenze, pouští si videoprohlídky hotelů a pomocí nástroje Streetview si dělají jasnější obrázek o okolí. Poté, co si svůj hotel vyberou, objednávají si ho častěji online. Podíl online objednávek stoupnul u agentury Invia od roku 2013 z 61 % na 76 %, zatímco telefonické rezervace jsou na ústupu – z 34 % v roce 2013 jde nyní jen o 17 %.
Single cestující ani senioři už nejsou výjimkou
Češi už nejsou tolik závislí na česky mluvících delegátech i díky tomu, že lépe ovládají cizí jazyky, a jsou proto celkově samostatnější. S tím patrně souvisí i skutečnost, že se čím dál víc lidí z tuzemska vydává na dovolenou o samotě. Rostoucímu počtu single cestujících vychází cestovní kanceláře vstříc a nabízejí proto vyšší procento jednolůžkových pokojů, než tomu bývalo před deseti lety. Mezi českými dovolenkáři také vzrostl počet seniorů. Podíl věkové skupiny od 65 do 69 let se mezi našimi klienty od roku 2013 ztrojnásobil ze 2 % na 6 %, stejně jako u lidí ve věku 70 až 74, kterých mezi našimi klienty už není dřívější 1 %, ale 3 %. Senioři si s sebou také častěji berou vnoučata.
Na pár dní bez práce, nebo na měsíc s notebookem
Nový trend vnesla do cestování s cestovní agenturou Invia pandemie a častější možnost práce na dálku. „Někteří naši klienti díky covidové éře objevili možnost vyrážet i na měsíční pobyt, během kterého ale pracují,“ potvrzuje mluvčí Invia. Ti, kdo si chtějí relax u moře vychutnat bez pracovních povinností, naopak vyrážejí na kratší týdenní pobyty, tedy na 7 až 9 dní. Dřívější obliba 10, 11 nebo 12denních pobytů naopak za poslední roky klesla.