Čtyři blinkry jako omluvenka? Dnes a denně to lze vidět při různých dopravních situacích. Přitom v drtivé většině případů je použití varovných blinkrů neoprávněné. Vědět by to rozhodně měli i policisté.
Stačí se projet centrem Prahy a během pár chvilek určité spatříte několik aut, která stojí tam, kde nemají. Tím páchají přestupek. Mnohdy ale páchají ještě druhý, aniž by to možná tušili. Mají totiž zapnuté všechny čtyři blinkry. Možná jako omluvenku, která ale pochopitelně nefunguje. Mnohdy je to spíše naopak a blikající auto přiláká pozornost policistů. Jenže ani ti mnohdy neodolají pokušení varovné blinkry zapnout v situaci, kdy by neměli. Viz. titulní fotografie z Mánesovy ulice v Praze, kde policejní Scala zastavila těsně před přechodem, navíc na místě, které je označeno žlutou čarou.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, tedy zákon 361/2000 Sb., ve svém paragrafu č. 31 říká, že takzvané varovné blikače smí řidič použít jen ve dvou případech: při nouzovém stání (například kvůli závadě na vozidle, nebo dopravní nehodě), a to nejméně po dobu, než na vozovku umístí výstražný trojúhelník. Druhým důvodem je potom nutnost upozornit ostatní účastníky provozu na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo. Typicky v situaci, kdy se provoz na silnici (především na dálnici) začne výrazně zpomalovat nebo zastavovat.
Každé jiné použití varovných blikačů je tedy v rozporu s výše uvedeným zákonem. Zapnout varovné blinkry při parkování, couvání, nebo například jako „poděkování“ jinému řidiči je tedy nepřípustné. Často jsou však vidět i další příklady neoprávněného použití varovných blinkrů. Například při tažení vozidla. „Já považuji za velkou chybu, když je taženo porouchané vozidlo a má zapnuté všechny blinkry. Řidiči za touto soupravou pak nemohou tušit, kdy a kam bude souprava odbočovat. Bohužel to dělají i odtahové služby, tedy profíci“ napsal nám čtenář našeho webu Jiří Dvořák.
No a co stání policistů na zákazu, viz. titulní fotografie? Je velmi pravděpodobné, že posádka vozu řešila nějakou služební situaci a na daném místě zastavili policisté právě ze služebních důvodů. V takovém případě by ale měli mít puštěný modrý maják, nikoliv čtyři blinkry. Prostě, měli by jít ostatním řidičům příkladem.
Používáte také čtyři blinkry jako jakousi omluvenku, když stojíte tam, kde nemáte? Napište nám do diskuze.