Dvě historické škody Favorit vyrazily na roadtrip po střední Evropě. Po dálnici zvládnou prý i 140 km/h

Škoda Faavorit
Foto: ŠKODA Auto

Od představení modelu Škoda Favorit uplynulo letos 16. září už šestatřicet let a i ty nejmladší kousky z roku 1994 mohou být dnes považovány za automobilové veterány. Často se stává, že takový vůz byl v rodině předáván z generace na generaci


Přesně tak tomu byl u dvou polských majitelů vozů Favorit, otce a syna, kteří se se svými vozy vydali v půli srpna na cestu do Mladé Boleslavi. Wlodzimierz a Andrzej Kurnikovi mají k Favoritům dlouholetý vztah, ale teprve relativně nedávno se rozhodli ho posunout o úroveň výš. Se svými vozy, které na cestu pořádně připravili, se rozhodli vydat na cestu po Polsku, Česku a Německu. A vzali sebou svou rodinu, Wlodzimierz jel ve svém červeném favoritu se ženou, Andrzej ve svém modrém se ženou a dvěma syny.

Jejich letní výlet po střední Evropě měřil celkem asi 1 400 kilometrů. V Mladé Boleslavi si prohlédli Škoda Muzeum, a ke svým vozů si vyzvedli takzvané „rodné listy“, oficiálně Certifikáty původu. Ty majitelům o jejich vozech prozrazují detaily, které mohly v průběhu let a změn majitelů auta upadnout v zapomnění. Otec a syn Kurnikovi se tedy o svých modelech Favorit dozvěděli například konkrétní datum výroby, místo prodeje, původní barvu laku (tu oba majitelé zachovali) a některé další detaily.

Rodinný výlet

Expozice v muzeu je opravdu působivá. Auta jsou skvěle udržovaná a líbil se mi celý koncept expozice, ve které je dost, ale ne příliš mnoho aut. Ve velkých automobilových muzeích můžete být brzy z toho množství unaveni, ale tady se můžete na vše hezky soustředit,“ zhodnotil Wlodzimierz Kurnik návštěvu Škoda Muzea. A jeho syn Andrzej k tomu dodal: „Auta jsou opravdu v nádherném stavu, vychutnal jsem si všechny jejich detaily, třeba včetně log na různých částech vozů, kde byste je dnes už nenašli.“

Favorit jede i 140 km/h

Duo řidičů také zhodnotilo své dosavadní zážitky s jízdou s modely Favorit. „Zatím jsme neměli žádné potíže, naše vozy jedou skvěle. A bez problémů drží tempo s dnešním provozem. Je až překvapivé, jak hbitý dovede Favorit být třeba ve městě, tam opravdu nijak nezaostává. Na dálnici už volíme trochu volnější tempo, asi 120 km/h, i když v Polsku povolených 140 km/h Favorit zvládne také,“ popisuje své zážitky Andrzej s tím, že rychlejší tempo není pro posádku příliš komfortní kvůli absenci klimatizace a tedy nutnosti větrat okénky. Jinak by auto bez potíží rychlost zvládlo. „Jízda s Favoritem ale není o rychlosti. Je to o atmosféře, o možnosti si jízdu skutečně užít,“ dodává Wlodzimierz.

Andrzej také hodnotí i další stránky vozu: „Velmi dobrý je cestovní komfort. V moderních autech bývají hodně tuhé sedačky a na delších cestách mě z nich bolí záda, ale ve Favoritu jsou sedačky příjemně komfortní, totéž platí i pro podvozek. A problém není ani zmíněná absence klimatizace. Favorit má poměrně jednoduchý interiér, kde nejsou palubní deska a další prvky tak mohutné, takže nedrží tolik teplo a celý interiér se snáze vyvětrá.“Po desítky let v rodině

Favorit z roku 1991

A proč že se oba pánové s rodinou vydali na cestu právě ve vozech Škoda Favorit? Důvod je vlastně jednoduchý. Favorit je v jejich případě v rodině zapsaný již desítky let. „Můj tchán si tohle červené auto pořídil na podzim roku 1991. Pamatuji si, jak nám ho poprvé ukazoval a jak jsme z něj byli všichni v rodině okouzleni,“ říká nejstarší člen výpravy Wlodzimierz. A i když mu bylo tehdy pouhých 8 let, velmi dobře si na tuto událost vzpomíná i Andrzej: „Auto na mě udělalo velký dojem. Pamatuji se, jak na mě zapůsobila palubní deska a skvěle čitelný přístrojový štít, i to, že na rozdíl od předchozích škodovek v naší rodině měl tenhle vůz motor vpředu,“ vrací se do dětství.

Auto pak postupem času používala opravdu celá rodina. Když tchán později přestal řídit, zdědil Favorita starší Wlodzimierzův syn. I ten auto později odstavil, ale na čas do něj usedla i dcera původního majitele, tedy Wlodzimierzova žena, to když její auto bylo měsíc v servisu. A prý byla moc spokojena. „Obecně jsme ho v rodině používali trochu jako otloukánka, dostal třeba i tažné zařízení a vozili jsme za ním přívěs,“ říká Wlodzimierz. Pak ale auto opět stálo v garáži a tak se rozhodl ho od syna koupit. A když už měl táta svůj Favorit s rodinnou historií, rozhodl se k němu se stejným vozem v roce 2021 připojit i mladší syn Andrzej.

Pečlivá příprava

Road trip s Favority začala dvojice plánovat už před delší dobou a zhruba v únoru 2022 začaly přípravy. Obnášely především pečlivou přípravu obou aut. Nejdřív se do renovace, nebo spíš větší generální opravy, pustil Wlodzimierz. Vyměnil celý brzdový systém, opravit potřebovaly prahy a Favorit dostal nové blatníky. Tyto mechanické práce si prováděl Wlodzimierz sám. O lak se pak postaral profesionální lakýrník.

To Andrzej svůj modrý vůz lakoval sám. „Jinak by to bylo moc drahé,“ směje se. A my obdivujeme jeho práci, kterou jako amatér odvedl. Na svém prvním lakování auta si dal opravdu záležet a výsledek stojí za to. I mechanické opravy si na svém modrém voze provedl Andrzej sám. Jak se ukazuje, mají tohle technické nadání v genech. „Můj otec měl opravnu motocyklů,“ říká Wlodzimierz.

Favorit místo Škody Rapid

On se později stal profesorem strojírenství a rektorem technické univerzity ve Varšavě. „Některé nářadí z otcovy dílny mám pořád doma,“ usmívá se akademik. Andrzej sice šel cestou ekonomického vzdělání s pozdějším zaměřením na dopravu, ale technické nadání má očividně také. Ostatně, Favorit není jeho jediný veterán. Další Škoda ale mezi nimi zatím není: „Chtěl jsem pořídit vůz Škoda Rapid nebo 120 GLS, ale v Polsku se těžko hledají a bývají už drahé,“ vysvětluje, proč zatím zůstává jen u Favoritu.

Když oba motorističtí nadšenci věděli, že si chtějí se svými auty vyzvednout certifikáty původu v Mladé Boleslavi, zapátrali společně trochu také v rodinné automobilové historii a objevili i další spojení s mladoboleslavskou automobilkou. Nejen, že před Favoritem byl v rodině model Škoda 120, ale v minulosti se našlo i spojení se stroji Laurin & Klement. „Pradědeček byl jedním z prvních uživatelů motocyklu Laurin & Klement ve městě Sanok. Jeho fotografii na motocyklu Slavia máme doma,“ chlubí se Wlodzimierz. Sám si ale na své vlastní spojení s Mladou Boleslaví musel počkat 67 let, teprve pak se stal šťastným majitelem vozu Škoda Favorit. To Andrzej to stihl o dost dříve a teď tedy přemýšlí o dalším voze Škoda. Spíše to ale bude některý z moderních modelů značky.

Kam na dovolenou? Jak si zařídit víza? Kde najít levné ubytování? Jak si koupit levné letenky? Jak zaplatit dálniční mýto? To vše a ještě mnohem více zjistíte na našem webu Cesty a výlety

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.testyojetin.cz 

www.cartrax.cz

 


CestyAvylety.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Provozovatelem webu www.cestyavylety.cz je CarTrax, s.r.o., IČO: 10827226 se sídlem Praha 1, Rybná 716/24. Obsah internetových stránek www.cestyavylety.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2022 Cestyavylety.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.