Bydlí ve švýcarských Alpách, za rok najel s autem přibližně 27 tisíc kilometrů, snaží se nabíjet až ve chvíli, kdy má baterie méně než 10 procent a v autě také spí. Elektrický model Škoda Enyaq si zamiloval.
Foto: ŠKODA AutoKdyž se Matthias vrhl do světa modelu Enyaq iV, nebyl v elektromobilitě nováčkem. Už dřív jezdil s několika elektromobily, včetně Volkswagenu ID.4. V roce 2015 se seznámil se svou první škodovkou – firemním vozem Superb. Když se v roce 2021 rozhodoval, zda přejít na plně elektrický pohon, vybíral z osmi tehdy dostupných aut. Víme, které zvítězilo: „Nejdůležitější věcí pro mě byl zavazadlový prostor, který je tady opravdu velký, většina ostatních aut měla o nějakých 150 litrů méně. Interiér jsem si zamiloval, protože se v něm cítím jako doma. Navíc byl vůz tenkrát k dodání poměrně rychle, čekalo se na něj asi šest měsíců. A pak jsou tu některé vychytávky jako head-up displej. Celkově vzato byla spousta důvodů pro přechod k elektromobilitě,“ vzpomíná.
Auto musíte připojit k síti s opravdu nízkým stavem baterie, nejlépe pod 10 procent
Matthias Speicher
Nabíjení je rutina
Foto: ŠKODA AutoEnyaq iV je pro manželský pár hlavním autem, každý den s ním dojíždějí do práce, vyřizují pochůzky a jezdí po Švýcarsku na pěší túry a výlety do hor. Vůz za první rok najel přibližně 27 tisíc kilometrů. Matthias se dokonce podělil o tip pro vývojáře softwaru ve Škoda Auto: „Absolvoval jsem mnoho cest, kdy jsem v autě spal. Po sklopení zadních sedadel je v něm dost místa a stane se z něj pohodlné lůžko. Chybí mi jen kempinkový režim, který by udržoval auto v chodu (topení, hudba, světla). Dnes se auto vypíná po 30 minutách.“
Nedokážu si představit, že bych v každodenním životě jezdil nabíjet auto k rychlonabíječce. To by pro mě byla skutečná ztráta kvality
Matthias Speicher
Po instalaci wallboxů v garáži domu pro všechny majitele bytů využívá Matthias nabíjení vozu po celou dobu jeho parkování. Vzhledem k tomu, že jezdí hodně po dálnicích, není dojezd jeho vozu Enyaq tak vysoký, jaký mohou dosahovat ostatní. „V létě je to obvykle 430–460 kilometrů při stoprocentním nabití. Ale v drsných alpských zimách opravdu klesá na zhruba 320 kilometrů, přestože má auto tepelné čerpadlo. Při typickém nabití na 80 procent málokdy vidím na ukazateli dojezdu jako první číslici trojku,“ usmívá se a dodává, že na týdenní jízdu potřebuje obvykle dvě „kompletní“ nabití z 10 na 80 procent (nabíjí kolem 100–120 kWh týdně). „Tato kompletní nabití rozděluju na menší úseky – auto zapojuji každý den, protože můžu nabíjet doma. Už mám zautomatizované, že ho zapojím hned po zaparkování.“
Enyaq iV dobře zvládá nabíjení na cestách
Matthias prozradil jeden ze svých tipů „jak na to“: svůj Enyaq z 90 procent nabíjí pomocí pomalé domácí nabíječky na střídavý proud. Zbytek nechává na rychlé nabíjení na delších cestách. „Nabíjení doma nic nepřekoná. Vždy máte nabité auto a nemusíte už jezdit k benzinové pumpě. To se fakt hodí. Při nabíjení na cestách si Enyaq iV vede dobře – pokud víte, jak na to. Musíte jej připojit k síti s opravdu nízkým stavem baterie, nejlépe pod 10 procent. Takto se vám podaří za krátkou dobu hodně nabít. Stejně jako u všech elektromobilů byste neměli nabíjet na více než 80 procent, protože tento poslední úsek z 80 na 100 trvá příliš dlouho. Raději pokračujte a udělejte ještě jednu zastávku na nabíjení. Nakonec to bude rychlejší. Můj Enyaq ještě nemá nový software, takže nemám k dispozici Plug & Charge, což by byl skvělý doplněk – těším se na aktualizaci.“
Rekuperace šetří brzdy
Podle Matthiase je klíčové nebát se, že v baterii zbývá málo energie. Prý se mu ještě nestalo, že by uvázl na cestě s vybitou baterií. „Většina začátečníků se bojí nízké zbývající kapacity baterie a vyhledá nabíječku příliš brzy. Ale jakmile si zvyknete jít pod 10 %, už vás to nevyděsí. Klíčové je plánování trasy, abyste věděli, že dojedete k nabíječce. Pokud se blíží vybití baterie, někdy na dálnici snížím rychlost, abych prodloužil dojezd a dojel domů a nabil tam. Ale na dlouhých cestách jsem nikdy neměl problém s prázdnou baterií nebo s tím, že bych nenašel nabíječku.“
Možnost nabíjet doma nebo alespoň v práci je zásadním faktorem spokojeného života s elektromobilem, přiznává Matthias. „Nedokážu si představit, že bych v každodenním životě jezdil nabíjet auto k rychlonabíječce. To by pro mě byla skutečná ztráta kvality.“
Na druhou stranu je nízká spotřeba energie ve srovnání s automobily se spalovacím motorem jednou z největších výhod. „Vždyť se nad tím zamyslete. Enyaq iV 80 má zásobárnu energie o kapacitě 77 kWh. Když to přepočtete na ekvivalent nafty (9,8 kWh na 1 litr), znamená to, že Enyaq iV má zhruba osmilitrovou nádrž na naftu. A ujede s ní až 500 kilometrů – přestože je mnohem těžší než srovnatelný vůz s naftovým motorem. Hodně pomáhá i rekuperace energie při brzdění. V běžných automobilech se energie při brzdění zcela ztrácí v teple. Elektromobily ji přeměňují zpět na energii – přibližně 65 procent se opět promění v dopředný pohyb,“ vypočítává Matthias a dodává, že brzdy jeho vozu Enyaq iV vypadají díky rekuperaci i po 30 tisících kilometrech stále jako nové.
Zábava s Laurou
Když se Matthiase zeptáte na jeho tipy z praxe, doporučí vám svá videa – a přidá i pár rad: „Jestli s koupí elektromobilu pořád ještě váháte, řeknu vám tohle: vyzkoušejte si ho na víkend, ne jen na hodinu. A vyzkoušejte jeho specifické vlastnosti, nejen klasické věci, jako je odpružení. A pokud jde o nabíjení, nabíjejte jen tolik, kolik potřebujete k dosažení další mezizastávky. Pak můžete nabíjet jen na 50 nebo 60 procent. To se hodí zejména v případě, že je nabíjecí stanice pomalejší, než kolik umožňuje váš vůz.“
Když se svým autem strávíte tolik času jako Matthias, zjistíte o něm mnoho detailů, včetně pár docela vtipných. Matthias říká, že si spoustu zábavy užil s hlasovou asistentkou Laurou. „Umí vtipné obraty a příkazy, které by vás normálně nenapadly. Nevím, jestli to funguje i v jiných jazycích, ale v němčině ano. Můžete Lauru požádat, aby řekla nějaký vtip nebo kam by chtěla jet. Vyhřívání sedadla můžete zapnout hláškou ,Mám studený zadek‘ a je toho fakt mnohem víc!“
Plánování trasy je klíčové, abyste věděli, kdy dorazíte k nabíjecí stanici.
Každopádně, abychom to uzavřeli nějak seriózně, co se jemu a jeho divákům na modelu Enyaq iV líbí nejvíc? „Je to kvalita od tradiční automobilky. Vůz opravdu vybočuje z řady a je promyšlený. Třeba prostor v kufru a prostornost celkově (vřele doporučuji) nebo uložení nabíjecího kabelu v boční části kufru, aby na něj bylo možné dosáhnout i při naložení zavazadly. Jen ten software má občas své mouchy. Takže po aktualizaci softwaru pro Enyaq iV bychom se s diváky shodli, že jde o kompletní balíček, který je prostě vyvážený.“