Že letiště nemají „otevírací“ dobu? Ale ano, mají. Přesvědčili se o tom pasažéři na letu do japonské Fukuoky. Kvůli špatnému počasí přiletěli deset minut po „zavíračce“. Museli tak letět téměř 900 kilometrů zpět a do cíle se dostali až po 16 hodinách.
Že letiště nepřijímá letadla například kvůli špatnému počasí, není nic výjimečného. Například sobotní let německé Lufthansy z Prahy do Frankfurtu musel být kvůli špatnému počasí přesměrován do Norimberku. Pro cestující nic příjemného, ale občas se to prostě stane. Ale aby letiště nepřijímalo proto, protože letadlo kvůli špatnému počasí přiletí o deset minut později, to zase tak běžné není. Přesto se tak stalo.
Podle serveru Independent došlo k této kuriózní situaci na letu společnosti Japan Airlines z japonského hlavního města Tokyo do města Fukuoka, na severu ostrova Kjúšú, které je od Tokya vzdáleno vzdušnou čarou téměř 900 kilometrů. Po téměř dvou hodinách letu dostal kapitán letadla informaci, že nedostane povolení k přistání a byl nucen vrátit se zpět. Pro zpáteční let ovšem neměl dostatek paliva a musel proto přistát v Osace, aby palivo doplnil. Cestující se proto podle listu Independent dostali do své cílové stanice až po dlouhých šestnácti hodinách.
Letiště Fukuoka je známo tím, že uzavírá letecký provoz ve 22 hodin. Důvodem je snaha místní municipality ochránit obyvatele v blízkosti letiště od hluku přistávajících letadel. Je proto s podivem, že kapitán letadla, resp. letecká společnost Japan Airlines, vůbec do Fukuoky odletěl, když muselo být zřejmé, že vzhledem ke zpožděnému odletu z Tokya nemohou včasný přílet stihnout.
V této souvislosti je dobré připomenout, že cestující zpožděných letů mají nárok na různé kompenzace. Jiné ovšem platí například pro lety z/do Evropské unie, a jiné pro lety třeba v rámci USA, nebo Asie. Pro cestující z ČR proto bude asi zásadní to ustanovení, které říká, že v případě zpožděného letu z letiště v EU, případně z letiště mimo EU na letiště v EU má cestující stejný nárok na náhradu škody jako při zrušení letu. Zpoždění přitom musí dosahovat určité délky dle druhu letu. Náhrada ve výši 250 až 600 EUR se uplatňuje přímo u leteckého dopravce.
Zpozdili, nebo dokonce zrušili vám někdy let? Jak jste to řešili? Napište nám do diskuze.