Evropské aerolinky ruší lety do Číny kvůli vysokým nákladům, prodlouženým trasám a slabé poptávce. Současně čelí silné konkurenci čínských dopravců, kteří dominují na tomto trhu.
V posledních měsících stále více evropských leteckých společností pozastavuje své lety do Číny. Například LOT Polish Airlines přestane létat na trase Varšava–Peking kvůli nízké poptávce a konkurenční nevýhodě, protože jiné aerolinky využívají kratší trasy. Poslední let na letiště Beijing Capital uskuteční 24. října. Podobné kroky oznámily i další společnosti, jako Virgin Atlantic, British Airways a Lufthansa, které své lety do Číny ukončí do konce letošního roku.
Důvody pozastavení letů do Číny
Evropské aerolinky se potýkají s několika problémy. Klíčovým faktorem je rusko-ukrajinská válka, která donutila společnosti vyhýbat se ruskému vzdušnému prostoru. To vede k prodloužení letů a zvýšení nákladů na palivo a personál. Například Virgin Atlantic oznámila, že přesměrování letů do Šanghaje znamená dvě hodiny navíc a vyšší náklady.
Dalším problémem je slabá poptávka po dálkových letech, zejména mezi Evropou a Čínou, kde se trh ještě nevzpamatoval z pandemie. Obzvláště pomalý je návrat obchodních cest, které byly pro letecké společnosti klíčové.
Konkurence čínských aerolinek
Dalším významným faktorem je konkurenční tlak ze strany čínských leteckých společností. Ty nejsou omezeny ruským vzdušným prostorem a mohou létat po kratších trasách, čímž nabízejí levnější a efektivnější služby. Díky tomu ovládají větší část trhu, přičemž v první polovině letošního roku zajišťovaly 72,2 % letů mezi Čínou a Evropou. Evropské společnosti tak zůstávají v nevýhodě.
Budoucnost evropsko-čínských letů
S ústupem evropských aerolinek získávají čínské společnosti větší podíl na trhu. Je však možné, že Evropská unie zasáhne a omezí čínské dopravce, podobně jako USA. Některé země, jako Francie a Rakousko, již usilují o uzavření přísnějších dohod s Čínou ohledně leteckých práv, což by mohlo ovlivnit budoucí expanzi čínských aerolinek.