Plánujete-li výlet do Anglie, Irska, nebo třeba Skotska, určitě počítáte se zapůjčením auta. Jen tak lze danou zemi poznat nejlépe. Jenže kdo neřídil v zemi s levostranným provozem, bude prvních pár stovek kilometrů pravděpodobně dost „mimo“.
Řídit v zemi s levostranným provozem není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Chcete-li ale poznat všechny krásy například Skotska, bez zapůjčení auta se neobejdete. Doporučujeme zajistit si auto už před odletem. Na letišti pak vše vyřídíte během pár minut. Jedna z prvních otázek pracovníka půjčovny, možná vlastně ta úplně první, ale bude, zda jste již řídili v zemi s levostranným provozem. Otázka má samozřejmě svůj význam.
I malé auto se zdá být velké jako autobus
Zatímco v jiných zemích může být například extra připojištění disků kol, nebo poškrábání auta, zbytečné, pro toho, kdo nikdy neřídil vlevo, to rozhodně zbytečné není. Minimálně pojištění poškození kol a pneumatik proto rozhodně doporučujeme. „Asi nejobtížnější během prvních pár desítek kilometrů je zvyknout si na jiné vnímání perspektivy,“ říká náš kolega Daniel, který se nedávno ze Skotska vrátil, a pokračuje: „Z levé strany se vám zdá, že i to nejmenší auto z půjčovny je velké jako autobus, a že se rozhodně nemůžete s protijedoucím vozem bezpečně minout.“
Pojištění kol je nutnost
A právě proto je dobré pojištění kol. „Většina řidičů z kontinentální Evropy se při vzájemném míjení bojí a tlačí se s autem co nejvíce k levému okraji vozovky,“ říká Brian z jedné menší skotské autopůjčovny, a pokračuje: „O proražené pneumatiky a odřené disky tak rozhodně není nouze.“
"Kruháč" je peklo i pro zkušené
Dalším problémem může být podle Daniela kruhový objezd. „Je to všechno zrcadlově obráceně, to je jasné. A než vjedete na první kruháč, říkáte si, že to nebude nic složitého,“ přibližuje Daniel úskalí levostranného provozu a pokračuje: „Ale ubezpečuji vás, že hned první kruhový objezd u výjezdu z letiště vás přesvědčí o opaku.“ Opatrnost je tedy rozhodně namístě.
Třikrát a dost
Kruhové objezdy jsou pro řidiče z ostatních zemí v zemích s levostranným řízením asi tím největším úskalím. Obzvláště v případě, že jsou třeba dvoupruhové. „To je potom opravdu záhul,“ říká Daniel, který kruhový objezd u letiště objel podle svých slov třikrát, než se odvážil odbočit. „Moje ego před partnerkou docela pokleslo, ale když se pak zase ona netrefila ani do parkovacího slotu na prázdném parkovišti, protože pořád nevěděla, kde je pravá a levá strana, vrátilo se na standardní úroveň,“ uzavírá Daniel.
Řídili jste někdy auto v zemi s levostranným provozem? Jaké byly první kilometry? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.