Kdo jezdí častěji po dálnicích, musel si toho všimnout. Elektromobily rychlost nepřekračují. Že by je řídili jen vzorní řidiči? Kdepak. I elektromobilisté by rádi jezdili rychleji, jenže to by s většinou z nich moc daleko nedojeli.
Pod kapotou stovky koní, zrychlení z nuly na sto mnohdy pod 5 sekund. Nemluvíme o supersportech věhlasných značek. Řeč je o rodinných autech, jejichž společným jmenovatelem je elektrický pohon. Kdo někdy v takovém voze jel, a nemusela to být zrovna nejvýkonnější Tesla, dá nám určitě za pravdu, že zrychlení auta je ohromné a mnohdy je skutečně lepší než u sportovních vozů se spalovacími motory. Má to ale svoje „ale“.
Stačí totiž přišlápnout pedál „plynu“ u elektromobilu pořádně k podlaze a spotřeba roste do závratných výšin. I proto mají některé elektromobily omezenou maximální rychlost. Například Škoda Enyaq přestane zrychlovat u hodnoty 160 km/h, resp. 180 km/h u verze RS. Majitelé elektromobilů to samozřejmě vědí, proto se snaží o co nejnižší spotřebu svého vozu. Třeba tím, že si v autě moc netopí, nebo jedou výrazně pod českým dálničním rychlostním limitem. Tím ale mnohdy způsobují nebezpečné situace.
„Jezdím autobusem po dálnici už skoro dvacet let a elektromobilisté jsou opravdu problém. Jedou 110 km/h a klidně za sebou při předjíždění kamiónů, nebo autobusů nechají zpomalit i několik vozů Doposud se za tohle nadávalo pouze řidičům kamiónů, ale dneska se tak chovají i někteří řidiči elektroaut“, říká Jaroslav, který jezdí s autobusem na dálnici D10 téměř dvacet let.
Rychlost, jakou elektromobil jezdí, samozřejmě přímo ovlivňuje jeho dojezd neboli vzdálenost, kterou může ujet na jedno nabití. Čím rychleji vůz jede, tím větší je odpor způsobený odporem větru a valivým odporem pneumatik, což snižuje dojezd vozidla. Někteří řidiči se proto rozhodli udržovat velmi nízkou rychlost, a to i v dálničním provozu, aby zachovali dojezd svých elektromobilů.
Jenže takové chování řidiče může způsobit zpomalení provozu, což vede ke vzniku kolon a potenciálnímu ohrožení ostatních řidičů na silnici. Udržování velmi nízké rychlosti může být efektivní pro elektromobil, ale může být zároveň frustrující a nebezpečné pro ostatní řidiče, kteří mohou být nuceni zpomalit, nebo změnit jízdní pruh, aby se vozidlu vyhnuli, resp. ho předjeli. To může mít v extrémních případech za následek řetězovou reakci brzdění a změn jízdních pruhů, případně i dopravní nehodu.
Navzdory těmto nevýhodám někteří řidiči elektromobilů nadále volí velmi pomalou jízdu, aby šetřili dojezd svých vozidel. Je důležité, aby si tito řidiči uvědomili nebezpečí pomalé jízdy a zároveň byli poučeni o bezpečných způsobech ekologických způsobů jízdy. Výrobci elektromobilů a organizace mohou sehrát zásadní roli při osvětě řidičů o výhodách mírné rychlosti a nebezpečích pomalé jízdy.
Vnímáte, že řidiči elektromobilů jezdí na dálnici výrazně pomaleji, než jim dovolují předpisy? Jaký na to máte názor? Napište nám do diskuze.