Přesnost příletů v celé evropské letecké síti klesla oproti roku 2019 o více než sedm procentních bodů na 71 % a byla mírně pod úrovní roku 2022.
Vyplývá to z údajů evropského orgánu pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol, který oznámil, že přesnost odletů byla nižší a dosáhla 65 %, což je o 7,5 procentního bodu méně než v roce 2019.
Řídící letového provozu
Hlavním důvodem byla zpoždění řízení letového provozu (ATC). Přesto bylo ATC například ve Spojeném království v roce 2023 zodpovědné za pouhá 4 % zpoždění. Naproti tomu Francie měla na svědomí 37 % a Německo 26 %. Eurocontrol poznamenal, že stávky ATC ve Francii v první polovině roku a nárůst extrémních povětrnostních jevů během léta měly na finální výsledek významný dopad. V roce 2023 bylo 43 dní, kdy bylo více než 50 % zpoždění způsobeno počasím, ve srovnání s 18 dny v roce 2022 a pouze 11 dny v roce 2019, přičemž v roce 2023 se špatné počasí podílelo na 29 % všech zpoždění v letecké dopravě. Zpoždění způsobená stávkami byla čtyřikrát vyšší než v předchozím roce a 2,6krát vyšší než v roce 2019, přičemž stávky v 54 dnech představovaly více než 50 % zpoždění, téměř všechny ve Francii.
Červenec byl nejhorší měsíc
Nejvíce zpoždění na trase bylo zaznamenáno v červenci, následoval červen a srpen, přičemž značná část z nich byla způsobena špatným počasím. V květnu a červnu dosáhl evropský letecký provoz 92 % úrovně roku 2019, od července do září 93 % a v říjnu 95 %, než se ustálil zpět na 92 %, protože někteří provozovatelé začali snižovat kapacitu.
Ve Spojeném království se během roku uskutečnilo v průměru 5 290 letů denně, což je o 13 % více než v roce 2022, ale o 10 % méně než v roce 2019. To však bylo o polovinu méně než v Německu, kde provoz zůstal o 20 % nižší než v roce 2019 a vnitrostátní letecká doprava poklesla o více než třetinu. Španělsko bylo po Spojeném království nejvytíženějším evropským leteckým trhem s více než 4 600 lety denně, což je stejně jako v roce 2019.