Škoda Classic Tour je veteránská rally pro zaměstnance automobilky. Účastnit se mohou automobily vyrobené do roku 1993. Nejstarším vozem byl letos Laurin & Klement 110 z roku 1926.
„Jedeme s přítelkyní na pohodu, kocháme se přírodou a vypneme od každodenního shonu. To je to, proč nás to baví!“ shrnuje častý přístup posádek na Škoda Classic Tour Pavel Borecký, který pracuje jako hasič a technik chemické služby v Hasičském záchranném sboru ŠKODA Auto.
Na trasu vyrazil s vozem ŠŠkoda 120 L z roku 1988. Auto Pavel Borecký získal od známých, kteří ho zdědili, v původním stavu a s nízkým nájezdem, nepotřebovalo tedy žádnou velkou renovaci. Letos už se účastnil Bohemia Veteran Rally, Škoda Classic Tour jede společně s přítelkyní, která naviguje, podruhé. „Loni nám o pár sekund uteklo umístění mezi první trojkou v jedné z etap, ale celkové 22. místo z téměř dvou stovek účastníků bylo i tak dobré,“ hodnotí loňský výsledek Borecký.
Naznačuje také, že příští ročník už může jejich rodinný tým mít jinou podobu. „Přítelkyně dostala vůz Škoda Favorit. „Musí tedy ještě přes zimu prodělat pár oprav, ale snad uvidíte sami příští rok,“ věří Pavel Borecký.
„Na střední škole jsem si jednou prohlížel časopis Motor Journal, kde byl článek o výročí výroby Spartaku. Zasnil jsem se, jak krásné by bylo takový vůz vlastnit. Slyšel to mistr a řekl, že jestli ho opravdu chci, má jednoho na prodej,“ popisuje Marek Kubín, jak se do jeho vlastnictví dostala Škoda 440 „Spartak“ roku výroby 1956. Auto poté dva roky renovoval a letos s ním vyrazil na Škoda Classic Tour už po sedmé. Ve výsledkové listině se pokaždé pohybuje v dolních patrech, ale vůbec mu to nevadí.
„Nesoutěžím. Trať je vždy velmi zajímavá, projíždíme krásnou krajinou, kterou si prohlížím a užívám si pomalou jízdu,“ vysvětluje Kubín, který ve Škoda Auto pracuje jako karosář a ve volném čase se už několik let věnuje renovaci další historické škodovky – vozu Škoda 430.
S nejmladším možným vozem startoval do Škoda Classic Tour Petr Mates. Programátor CNC obráběcích strojů vlastní vůz Škoda Favorit roku výroby 1993. Auto si pořídil před osmi lety, když se poohlížel po nějakém koníčku, kterým by zaplnil volný čas. Ihned po koupi měnil přední blatníky a trochu si vůz přikrášlil.
„Pro vylepšení vzhledu auta jsem využil několik doplňků, které šly jednoduše dodělat. Konkrétně třeba přídavná světla nebo hliníková kola,“ upřesňuje Petr Mates. V budoucnu se chce pustit do velké renovace.
S autem jezdí pouze na automobilové srazy a akce, například celorepublikový sraz vozů Favorit/Forman pořádaný tradičně českým Favorit klubem. Škoda Classic Tour patří do kalendáře Petra Matese už čtvrtým rokem. „V roce 2020 jsem skončil celkově na třetím místě, což je doposud můj nejlepší výsledek,“ vzpomíná na bronzové umístění.