Londýnské metro, známé také jako "The Tube", oslavilo v letošním roce 160. výročí svého vzniku. Ale co ty ostatní? Kolik přepraví cestujících? Kolik mají tras, zastávek a vagónů? Možná budete překvapeni.
Kodaňské metro má železniční systém bez řidiče, který jezdí 24 hodin denně. Metro v Sao Paulu má poměrně malou délku tratí 74 kilometrů, přesto denně přepraví 3,3 milionu cestujících. Které systémy však patří mezi "nejlepší"?
Tokyo
Tokijský železniční systém je legendární. Asi 102 vlakových linek a odhadem 14 miliard cestujících ročně. Podle většiny měřítek by Tokio mělo být na prvním místě v seznamu nejlepších metropolí. Ve vlaku je také zakázáno telefonovat, abyste nerušili ostatní cestující.
Singapur
Singapurská rychlá hromadná doprava (SMRT) je pravděpodobně nejrychlejší způsob, jak si prohlédnout město. Po sloučení několika poskytovatelů dopravních služeb v roce 2000 se počet cestujících SMRT rozrostl na 600 milionů ročně. Všechny vozy jsou klimatizované a cestující si tak mohou užít příjemné pohodlí. Systém má však stále nedostatky, protože na některých stanicích chybí automaty na jízdenky EZ-Link, což znamená časté dlouhé fronty pro cestující, kteří si potřebují dobít nebo koupit jízdenku.
Soul
Soulské metro je vybaveno televizí, vyhřívanými sedadly a velmi účinnou klimatizací. Soulské metro, které provozují tři různé společnosti (dvě z nich jsou financovány státem), přepraví na devíti linkách téměř 7 milionů cestujících denně. "Mnoho projektantů metra přijíždí do (Jižní) Koreje a jsou opravdu ohromeni technologiemi, které zde máme," říká Jung-whan Kim z mediálního týmu soulského metra. "Je to velká ukázka důrazu, který (Jižní) Korea klade na informační technologie." Jedinou nevýhodou je brzká zavírací doba – ve všední dny kolem půlnoci, o víkendech o něco dříve.
Hongkong
Hongkongskou MTR chválí každý cestující, který se někdy podíval do dokonale čistého, dobře značeného, levného, pravidelného a pohodlného systému, který spojuje většinu koutů města, od přeplněných útrob Wan Chai až po venkovské vesnice Tai Po. V každé hongkongské stanici je k dispozici bezplatné Wi-Fi připojení k internetu, zařízení, jako jsou hmatové podlahy a tabulky s Braillovým písmem pro cestující s postižením, veřejné toalety, obchody, banky a prodejny jídla.
Zajímavé je, že pro cestující neexistuje žádný jízdní řád – vlaky se objevují každých několik minut, ve špičce i dříve - a pro turisty je velmi jednoduché koupit si jízdenku prostřednictvím automatů.
Jaké nejzajímavější metro jste při svých cestách využili? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.