Letecká společnost Wizz Air představila komplexní plán dekarbonizace svých operací do roku 2050. Strategie „Flying Towards Net-Zero“ se zaměřuje na pět konkrétních oblastí včetně využití udržitelných leteckých paliv (SAF), modernizace flotily a zefektivnění řízení letového provozu. Cílem je snížit čisté emise CO₂ v souladu s globálními cíli ICAO.
SAF jako hlavní nástroj pro snižování emisí
Základním pilířem plánu je masivní využití SAF, které má podle odhadů přinést až 53 % celkové dekarbonizace. Wizz Air tím potvrzuje svou ambici stát se lídrem v oblasti udržitelného letectví v rámci evropského nízkonákladového segmentu.
Společnost zároveň oznámila, že v rámci své širší iniciativy Customer First Compass investuje 12 miliard liber do modernizace letadel, technologií a infrastruktury potřebné pro výrobu a distribuci SAF. Tato investice je jednou z největších v historii společnosti.
Cesta k nule: pět pilířů strategie
Plán Wizz Air stojí na pěti klíčových oblastech, které společně definují roadmapu k čisté nule:
-
53 % snížení emisí díky SAF
-
21 % díky nové generaci letadel a motorů
-
7 % prostřednictvím obnovy flotily
-
4 % díky modernizaci řízení letového provozu
-
2 % skrze zefektivnění provozních postupů
Realismus před ambicemi: Wizz Air apeluje na vlády
Yvonne Moynihan, Chief Corporate & ESG Officer Wizz Air, zdůraznila, že k dosažení nulových emisí je zapotřebí víc než jen technologický pokrok:
„Současné tempo změn je nedostatečné. Bez jasné politické podpory, investic a regulační akcelerace letectví své závazky nesplní. Věda nestačí – potřebujeme koordinovanou akci napříč státy, institucemi a byznysem.“
Podle ní bude klíčové urychlit schvalovací procesy, nastavit motivační prostředí pro rozvoj SAF a posílit spolupráci mezi vládami a průmyslem.
Wizz Air jako evropský lídr v udržitelném létání?
Díky své mladé flotile Airbusů A320neo a zaměření na efektivní provoz má Wizz Air dobrý výchozí bod. Nový plán však ukazuje, že se chce stát víc než jen nízkonákladovým dopravcem – míří na pozici aktivního hybatele klimatických změn v evropském letectví.