Jezdit přes vánoční svátky s elektrickým Berlingem se zdálo jako docela zajímavá výzva. Auto, které má v zimním období dojezd přibližně 200 kilometrů slibovalo nečekaná dobrodružství. Jenže vše bylo nakonec trochu jinak.
Citroën Berlingo patřil vždy mezi oblíbená rodinná MPV. Jenže to bylo ještě v době, kdy jeho cena začínala na částce kolem půl miliónu korun a pod kapotou byl snad nezničitelný diesel. Jenže doba se mění a Citroën Berlingo se začal dodávat pouze s elektrickým pohonem. Nic proti elektrice. Elektrická auta jsou budoucnost, ať se nám to líbí, nebo ne.
Elektromobily morálně stárnou mnohem rychleji
Oproti „běžným“ autům se spalovacím motorem mají ale jednu velkou nevýhodu. Jsou to totiž z velké části softwarové celky a morálně stárnou mnohem rychleji, než vozy se spalovacím motorem. Vzpomeňme například na Citroen C – Zero, který automobilka uvedla na český trh někdy v roce 2011, a srovnejme to s dnešními elektrickými vozy. Takový posun vozy se spalovacími motory neudělaly.
Je to původní Berlingo s elektromotorem
A právě rychlý vývoj na poli baterií, dobíjecího managementu, asistenčních systémů, autonomního řízení a dalších technologií, způsobuje to, že co se nám zdálo u elektroaut třeba před třemi lety jako „super cool“, je dnes dávno překonáno. Na elektrické Berlingo je proto potřeba se dívat prizmatem toho, kdy auto vzniklo a že to není svébytný elektromobil. Je to původní Berlingo se spalovacím motorem.
Foto: Daniel Kadlec
Do ideálu chybí jen větší baterie
Kdyby se do auta vešla velká baterie a auto mělo dojezd 400 – 500 kilometrů, asi by se mu nedalo nic vytknout. Skvělá praktičnost, relativní pohodlí, slušná výbava. Jako rodinné auto by ho jistě brala velká část zastánců elektromobility.
Vhodné spíše do města
S reálným zimním dojezdem cca 200 kilometrů je to však auto pouze pro velmi úzkou skupinu zákazníků. Napadá mě například nějaká neziskovka, která by takové auto použila třeba pro rozvoz pacientů nějakého domova důchodců k lékaři. Pro městský provoz je takové auto totiž jako stvořené a akční rádius 200 kilometrů bude naprosto dostačují. Navíc, letos je pro podnikatele přislíbena dotace na pořízení elektromobilu až 200 tisíc korun a na dobíjecí stanici až 150 tisíc korun. Připočteme-li k tomu možný odpočet DPH, dostáváme se s cenou auta na docela zajímavou částku.
Praktičnost nade vše
Auto je navíc ohromně praktické. Třeba posuvné boční dveře jsou pro městský provoz výborné řešení. Musíte si ale zvyknout na to, že při nabíjení je neotevřete. A protože je nabíjecí slot na straně řidiče, občas jsme si tak trochu „naběhli“
Foto: Daniel Kadlec
Spotřeba by mohla být nižší
Spotřeba dosahovala v prosincovém zimním počasí hodnoty cca 24 kWh, což není málo. V praxi to znamenalo dojezd přibližně 200 kilometrů. Jenže na zmíněné městské ježdění to je naprosto dostačující. Můžete celý den jezdit po městě, přes noc auto dobít a druhý den znovu. Elektrické Berlingo si tak svoji cílovku určitě najde.
Foto: Daniel Kadlec
Příští týden se v pokračování článku detailněji podíváme na praktickou stránku tohoto zajímavého MPV.