Je to jedna z největších mýlek českých řidičů, která však může skončit i smrtelnou nehodou. Vůbec totiž nejde o nějaký projev řidičské ohleduplnosti, ale o riskantní chování, za které lze v Německu dostat tučnou pokutu.
Stačí se projet po jakékoliv české dálnici, abyste zjistili, že to, co je v Německu přísně postihováno, je v Česku považováno za projev řidičské slušnosti a ohleduplnosti. Je to ale jedna z největších mýlek českých řidičů, která v kombinaci s častým překračováním povolené rychlosti a vzrůstající agresivitou může vyústit ve velmi vážnou nehodu. Když se k tomu přidá ještě aktuální počasí, mokré silnice a mlhy, jde mnohdy skutečně o veliký hazard.
Připojování, stejně jako zipování, nebo sjíždění z dálnice, rozjíždění do křižovatky, připojování na kruhový objezd, projíždění kruhového objezdu, atd. To jsou dnes největší problémy dopravy. Největší problém spatřuji v autoškolách, které nejsou schopny připravit budoucí řidiče na provoz
Bronislav Ivan; Čtenář webu TestyOjetin.cz
O jaké „ohleduplnosti“ mluvíme? O nesprávném připojování z připojovacího pruhu v kombinaci s nesprávným chováním řidičů, kteří jedou v pruhu průběžném. V tomto kontextu je však důležité správně interpretovat pojmy „ohrozit“ a „omezit“ ostatní účastníky silničního provozu. Při připojování z připojovacího pruhu je totiž potřeba řídit se paragrafem 12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., který zcela jasně říká, že “… Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu“. Termín „ohrozit“ potom definuje tentýž zákon, který říká, že „…nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí…“
Nesmět ohrozit tedy v tomto kontextu znamená, počínat si tak, aby řidič v průběžném pruhu nemusel náhle a prudce brzdit, případně náhle vybočit do druhého pruhu. Stejně tak se ale musí chovat řidič v průběžném pruhu, který ve snaze uvolnit místo a pruh pro najíždějícího řidiče nesmí ohrozit, a v tomto případě ani omezit, řidiče v levém dálničním pruhu. Je-li však na silnici dopravní značení V 1a, tedy „Podélná čára souvislá“, nesmí pochopitelně řidič přejet do druhého pruhu ani v tom případě, kdyby byl zcela prázdný.
V praxi to ale na českých silnicích vypadá úplně jinak. Najíždějící vozy si často najetí do průběžného pruhu vynucují, řidiči v pravém průběžném pruhu na dálnici přejíždějí do levého, ačkoliv tím omezí, a někdy i ohrozí, řidiče, kteří v levém pruhu jedou. Takové jednání je potom dopravním přestupkem a může za něj být uložena pokuta. Opakem těchto agresivních řidičů jsou potom „váhaví střelci“, kteří klidně i na dálničním připojovacím pruhu zastaví a čekají na příležitost, kdy se zařadit. Asi netřeba říkat, že to je to poslední, co by měl řidič udělat, jestliže jej k tomu skutečně nedonutí dopravní situace v průběžném pruhu.
Jaké zkušenosti máte s touto problematikou vy? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Daniel Kadlec; Wikimedia Commons; ADAC