Povinnost mít přezuto na zimní pneumatiky sice platí již od 1. listopadu, přesto mnoho řidičů, především ti z měst, zimní pneumatiky nepoužívá. Důvod? Prý není sníh, tak nejsou potřeba. Bohužel, jde o častý omyl, který se však málokdy vyplatí.
Modré nebe, suchá silnice, teplota kolem deseti stupňů nad nulou. Nasedáme do mohutného Volva XC90 a vyrážíme z Prahy na krátký výlet do okolí Karlštejna. Je těsně před Štědrým dnem a vánoční Karlštejn láká na horkou medovinu, punč a teplé koláčky. Ani se moc zimně neoblékáme. Téměř jarní počasí svádí k lehčí bundě, doma zůstává i čepice se šálou. Jak se ale za dvě hodinky ukáže, byla to velká chyba. Počasí se rychle změnilo, během pár minut se zatáhlo, a začalo pršet.
Foto: Daniel Kadlec
Rychle jsme nasedli do auta a mokří se vraceli zpátky do Prahy. Jenže co to? Déšť na promrzlých silničkách v karlštejnských lesích začal namrzat, bez ohledu na to, že ještě před pár minutami prosvítalo větvemi stromů sluníčko. Proti nám vyjela z mírné zatáčky postarší Octavia, jejíž řidič zatáčku zvládl jen za cenu vyjetí do protisměru a zvládnutí nedotáčivého smyku. Očividně podcenil situaci a je docela dobře možné, že neměl kvalitní zimní pneumatiky. Ty jsou totiž pro bezpečnou jízdy za takových podmínek klíčové.
Foto: Daniel Kadlec
Zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z měkčí směsi s vyšším podílem siliky. Ta za nízkých teplot tolik netvrdne a udržuje pneumatiku stále přiměřeně pružnou, což má velký vliv na její přilnavost. Jakmile se venkovní teploty drží stabilně pod sedm stupňů Celsia, je nutné obout zimní pneumatiky. Jenže to se velmi často neděje. „Mnoho řidičů si stále myslí, že zimní pneumatiky se hodí pouze do sněhu, když jedou na hory. To je ale velký omyl, varuje Martin Mazari, školitel a produktový manažer ze společnosti Volvo Czech.
Foto: Daniel Kadlec
Právě společnost Volvo věnuje spolupráci při vývoji pneumatik s předními světovými výrobci velkou pozornost. Pneumatiky jsou totiž v rámci této spolupráce vyvíjeny vždy pro konkrétní model. Reflektují tak nejen určení, kategorii a hmotnost vozu, ale také například typ pohonu. „Především vozy s pohonem 4x4 jsou citlivé na správnou volbu pneumatik. Nejen na jejich rozměr a konstrukci, ale také na váhový a rychlostní koeficient a přirozeně i hloubku dezénu. V extrémních situacích totiž nemusí, při obutí pneumatik s nízkým, nebo nesouměrně sjetým vzorkem, fungovat elektronické připojení druhé nápravy zcela bezchybně,“ vysvětluje Martin Mazari.
Foto: Daniel Kadlec
A jak taková spolupráce s výrobci pneumatiky vypadá? Dalo by se to připodobnit například k práci špičkového krejčího, který vám ušije oblek na míru. Jistě, můžete chodit v konfekci, ale teprve oblek na míru dá vyniknout vaší postavě, A podobné to je i u pneumatik. Jsou také „šité na míru“. Při práci na vývoji nového modelu značky Volvo je vždy stanoven soubor specifikací, který podrobně určuje požadované vlastnosti pneumatik. Výrobce na základě této specifikace doporučí určitý typ pneumatik, který je následně důkladně testován jak v laboratorních podmínkách, tak v reálném jízdním prostředí. Pro dosažení ideální optimalizace musejí pneumatiky obvykle absolvovat několik vývojových fází skládajících se například z úpravy konstrukce a testování.
Foto: Daniel Kadlec
Možná vás napadne, že rozdíl mezi pneumatikami bude minimální. Ano, pneumatiky mohou být na pohled stejné, ale jejich vlastnosti se mohou velmi lišit. Přestože alternativní pneumatiky mohou mít správný rozměr, jsou vyráběny stejnou značkou a vypadají stejně jako originální pneumatiky Volvo s označením VOL, mohou mít velmi odlišné vlastnosti. Je možné, že takové pneumatiky byly vyvinuty a vyrobeny pro jiného výrobce automobilů (OEM) nebo obecně pro trh s náhradními díly.
Ty správné pneumatiky pro svoje Volvo navíc poznáte skutečně. U všech otestovaných a schválených pneumatik pro vozy Volvo uvádí výrobce na boku pneumatiky značku „VOL“. Jakmile jsme z karlštejnské vánice dorazili domů, nedalo mi to, a musel jsem se na pneumatiky podívat. A ano, skutečně na nich byla značka „VOL“. I proto jsme cestu v nepříznivém počasí zvládli.