Pokuta za používání navigace reálně hrozí například v Německu. Ovšem pouze v případě, že používáte aplikaci s upozorněním na rychlostní radary. Jenže takové funkce jsou i v originálních vestavěných navigacích od výrobce auta.
Před časem jsme zde popisovali naši osobní příhodu s pokutou za používání navigace Waze se zapnutým upozorňováním na radary. Nevěděli jsme, že v Německu to není povoleno, takže jsme na zdánlivě nevinnou otázku policisty, zda máme takové upozornění v navigaci zapnuto, odpověděli, že ano. Pokuta nebyla sice nijak drastická, ale překvapení bylo velké. OK, naše chyba.
Problémem mohou být i vestavěné navigace
Jenže jak je to s navigacemi, které jsou originální součástí vozu? Aktuálně máme k testu hybridní Citroen C5X, který je navigací vybaven. Při jízdě po pražské Jižní spojce v jednu chvíli navigace zapípala a na displeji se na zvýrazněné grafice komunikace objevila ikona kamery v bílém kroužku s červeným okrajem. A ano, za pár desítek metrů se nad námi mihl průjezdová radar s kamerou. Můžeme mít takovou navigaci v autě při průjezdu Německem zapnutou?
Pokuta až 100 eur
Podle platné německé legislativy samozřejmě můžete mít navigaci zapnutou, ale funkci upozornění na radary je potřeba vypnout. Němci totiž už před nějakým časem zavedli nařízení, kterým používání navigací, nebo navigačních aplikací, které upozorňují na rychlostní radary, zakázali. Některé zdroje uvádějí, že pokuta může být až 100 eur, jiné zase, že maximální výše pokuty může být „jen“ 75 eur. A platí to i v případě, že by navigaci ovládal spolujezdec. Jen pro upřesnění - funkce upozorňování na radary v používané aplikaci být nainstalovaná může, nesmí být ale za jízdy zapnuta.
Dodržujte rychlost
V reálném provozu je asi pravděpodobnější, že vás policista přistihne při používání nějaké navigační aplikace v mobilním zařízení, než že by zkoumal, jaké funkce máte zapnuté ve vestavěné navigaci. Reálné riziko postihu tedy asi není příliš vysoké, nicméně je dobré o takovém nařízení vědět. Nikdy nevíte, kdy se vám to může hodit. Ostatně, kdo jezdí podle předpisů, neměl by mít teoreticky problém s tím, kdyby takovou funkci vůbec nepoužíval.
V zahraničí může být vše jinak
Vždy se tedy raději pečlivě podívejte, jak máte navigaci nastavenou, abyste se nedostali do zbytečných problémů. Podobné to je například i s vestavěnými kamerami, používáním sluchátek nebo třeba klaksonu a dálkových světel. Prostě před jízdou do zahraničí se seznamte s místními pravidly. Co je u nás běžné, za hranicemi být nemusí.
Překvapil nás někdy při cestě do zahraničí nějaký předpis, který u nás neexistuje, ale v cizině ano? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.