Chladné období umí motoristům nachystat mnoho úskalí, například v podobě silně namrzlých oken, zamrzlých dveří nebo problémů s kluzkou vozovkou. Většině z nich se dá předejít, a to mnohdy i méně známým způsobem.
Českem se prohnaly sněhové přeháňky a zbystřit musí zejména řidiči. Vozíte v kufru například pytlík s pískem, vyléváte vodu z koberečků a znáte i další „vychytávky“ z prodejen s autopříslušenstvím?
Říká se, že štěstí přeje připraveným, a na zasněžené či namrzlé vozovce to platí dvojnásob. Rady a doporučení v podobě zimních pneumatik či zimních řetězů zná víceméně každý. Triků, jak se vypořádat s případnými zimními nástrahami, byť méně obvyklými, je ale mnohem více. Pokud budete v kufru vozit nejen deku či smeták, ale i lopatku, pytlík s pískem či plastové malířské mřížky, zimní náledí vás nezaskočí.
V situaci, kdy vám na ledu podkluzují kola, a nemůžete se rozjet, zkuste kola vypodložit mřížkami, které se běžně používají na stírání barvy z malířských válečků. „Spolehlivou a finančně nenáročnou pojistkou pro případ nouze je i pytlík s pískem. Místo čekání na pomoc jednoduše nasypeme písek pod kola a můžete pokračovat v cestě,“ radí Petr Vaněček, provozní ředitel ze společnosti AURES Holdings.
Ranní škrábání namrzlých oken je časově náročné, nehledě na to, že příroda občas překvapí nečekaně silnou a těžko odstranitelnou vrstvou ledu. Drahocenné minuty dokáže ušetřit chemický rozmrazovací sprej, který je mezi sortimentem pro motoristy běžně k sehnání. Naopak pozor dávejte na lidové rady typu rozehřát okno pomocí fénu či polít horkou vody. Teplotní šok by mohl sklu i laku fatálně ublížit.
Námraze na vnější straně oken se navíc dá předejít, a to použitím speciální fólie na sklo. Co ale s namrzáním a mlžením oken zevnitř? Klíč k odpovědi se skrývá ve slově vlhkost. „Během nasedání do auta snadno nanosíme poměrně velké množství sněhu nebo vody na botách. Pokud máte textilní koberečky nebo nevyléváte vodu z těch gumových, v neprodyšně uzavřeném autě se hromadí vlhkost, která nemá kudy odejít. Při nízkých teplotách potom kondenzuje na skle, a buď ho zamlží, nebo pokryje tenkou vrstvou ledu,“ vysvětluje Petr Vaněček. Pořiďte si proto gumové koberečky a nezapomeňte z nich vodu pravidelně vylévat. Proti zamlžování skel dobře pomáhají i speciální přípravky, kterými lze okno čas od času nastříkat a vyleštit.
Mají-li teploty spadnout pod bod mrazu, věnujte včas pozornost i těsnění dveří. Na trhu jsou speciální pečující tyčinky proti přimrzání dveří, kterými stačí gumové těsnění ošetřit a předejít situaci, kdy musíte na otevření zamrzlého auta použít hrubou sílu. Nejen, že jde o nepříjemnou situaci, která vám krade čas. Snadno si navíc můžete těsnění dveří poškodit. Tyčinky či spreje na těsnění o materiál pečují a prodlužují tak jeho živostnost. Stačí na čistou a suchou pryž nanést přípravek a rozetřít ho suchým kouskem hadříku.
A na závěr ještě jedna rada, na kterou mnoho řidičů zapomíná – během samotné jízdy se nespoléhejte jen na denní svícení. V tomto režimu nejsou zapnutá zadní světla a např. v dešti, sněžení nebo v pošmourném počasí je auto zezadu téměř neviditelné. „Denní svícení je určeno pouze do měst a při dostatku světla. Jakmile se počasí zhorší nebo vyjíždíme na silnici mimo město, v zájmu bezpečnosti nás i ostatních bychom měli světla manuálně přepnout na potkávací,“ uzavírá Vaněček.