Jízda v dešti může být náročná i pro ty nejzkušenější řidiče. Své o tom ví Josef Benák, který jezdí jako řidič kamiónu už přes dvacet let. Se svými zkušenostmi se s námi podělil u jedné benzínové pumpy, kde jsme se náhodou sešli u kávy.
Déšť může způsobit kluzkost vozovky, snížit viditelnost a zvýšit riziko aquaplaningu. Je důležité, aby řidiči při jízdě za mokra dbali zvýšené opatrnosti a vyvarovali se běžných chyb, které mohou vést k nehodám. Řidič kamiónu Josef, který si u jedné benzínové pumpy na D5 zrovna dával kávu, a kterého zaujal náš elektrický Enyaq, se s námi dal do řeči. A protože zrovna lilo, povyprávěl nám mimo jiné i o tom, co vše za deště na dálnicích provádějí někteří řidiči. Zde jsou některé z nejčastějších chyb, kterých se podle Josefa řidiči při jízdě v dešti dopouštějí:
Příliš rychlá jízda
Řada řidičů nepřizpůsobí za deště rychlost jízdy, přestože zastavení za mokra trvá déle. Doporučená rychlost pro jízdu v dešti je až o 30 % nižší, než je povolená rychlost. Záleží pochopitelně na intenzitě deště. Příliš rychlá jízda může zvýšit riziko aquaplaningu, ztráty kontroly nad vozidlem a nárazu zezadu do jiných vozidel, nebo třeba do svodidel.
Nepoužívání světlometů
Za deště může být viditelnost výrazně snížena, zejména za silného deště, v podzimním šeru, nebo v noci. Je proto důležité zapnout světlomety, aby vás ostatní řidiči viděli a vy jste viděli je. Mnoho řidičů dělá tu chybu, že nepoužívá světlomety nebo je zapomíná zapnout, což může vést k nehodám. Spoléhat se na automatické svícení není dobré. Často totiž automatika nevyhodnotí světelnou situaci správně a řidič tak jede pouze na tzv. „denní svícení“, kdy u většiny vozidel nesvítí zadní koncová světla.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti
Tohle je podle Josefa hodně častý jev, který lze pozorovat i za suchého počasí. Řidiči jedou ve vláčku s rozestupem maximálně 10 metrů. Při rychlosti 130 km/h je to v podstatě sebevražedníá mise. A za deště je takový styl jízdy o to nebezpečnější. Mokré silnice totiž prodlužují vzdálenost potřebnou k úplnému zastavení, což může vést k nehodě.
Špatný stav pneumatik
Pneumatiky jsou důležitou součástí pasivní bezpečnosti vozidla. Správně nahuštěné pneumatiky s dobrým vzorkem jsou pro udržení dobré trakce na mokré vozovce klíčové. Pokud jsou pneumatiky sjeté, nebo nedostatečně nahuštěné, mohou ztratit přilnavost k vozovce, což na mokré vozovce povede k aquaplaningu, nebo smyku.
Neudržování stěračů čelního skla v dobrém stavu
Dobré stěrače jsou nezbytné pro zachování dobré viditelnosti za deště. Stěrače se starými a poškozenými stírátky, které vodu a bláto na skle jenom rozmazávají, mohou způsobit zhoršenou viditelnost, což pochopitelně ztěžuje výhled na silnici a ostatní vozidla. Především v noci je taková situace krajně nebezpečná.
Náhlá změna směru
Náhlé zatáčení nebo prudké odbočování na mokré vozovce může způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem, což může vést k tomu, že vozidlo dostane smyk. Podle Josefa je takové chování vidět poměrně často: „Jedou v levém pruhu a na poslední chvíli přejíždějí prudce do pravého, aby neminuli výjezd z dálnice. Už jsem viděl pár situací, kdy řidič dostal při podobném manévru smyk“.
Podle Josefa vyžaduje jízda v dešti zvýšenou opatrnost a pozornost. Vyvarováním se výše uvedených častých chyb mohou řidiči snížit riziko nehody a zajistit bezpečnost sobě i ostatním řidičům na silnici. Při jízdě za deště proto nezapomeňte vždy zpomalit, udržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel, mít zapnutá světla a stěrače, udržovat pneumatiky a zkontrolovat brzdy.
Co vy a jízda v dešti? Napište nám do diskuze.