Socialistický Vietnam zažívá ohromný ekonomický boom, což se bohužel negativně projevuje na jeho původní autentičnosti. Přesto rozhodně stojí za to do této země vyrazit. Co nejdříve.
Je to jen pár let, co jsem poprvé navštívil Vietnam a vlastně Asii vůbec. Už cesta z hanojského letiště do centra byla malým, možná vlastně velkým, kulturním šokem. Tisíce a tisíce motorek, které zdánlivě bez jakéhokoliv systému jezdí všemi směry, a to i po chodníku. Ženy v typických rákosových kloboucích sedící podél silnice na bobku vytrhávající plevel, otevřený oheň v centru Hanoje, na kterém se vaří podivná jídla, všude omamná vůně, hluk a pestrá paleta barev.
Foto: Daniel Kadlec
Hotelový pokoj bez okna
Šokem byl i hotel. Hotelový pokoj byl totiž taková temná vlhká nudle bez okna. To mě v tu dobu ani nenapadlo, proto jsem si toho při rezervaci nevšiml. Je to ale ve Vietnamu docela běžné. Důvodem jsou tzv. „tunelové“ domy. Ty jsou úzké, ale dlouhé. Okno tak mají jen ty pokoje, které směřují do ulice. Ostatní jsou bez oken. Dávejte na to při objednávání hotelu pozor.
Foto: Daniel Kadlec
Žije se na ulici
Vietnamci žijí na ulici. Ne snad, že by na ní spali, i když někteří ano. Ale veškerý společenský i obchodní život se odehrává právě tam. Na ulici jedí, domlouvají obchody, prodávají ovoce, kuchají drůbež, vaří, spravují motorky, provozují „barber-shopy“, nebo vyrábí nábytek. Chodník ve Vietnamu není určen k tomu, abyste po něm chodili. Je to obchodní a pracovní zóna, a také místo pro parkování motorek.
Foto: Daniel Kadlec
Ceny rostou
Hodně se zvedly ceny. Ještě před pár lety se dal výborný oběd na ulici v Hanoji pořídit za 30 korun, dnes to je minimálně stokoruna. Stejně tak hotel ve Staré čtvrti. Před lety stál pokoj s oknem, koupelnou, wifi a snídaní 400 korun na noc, nyní ten samý pokoj ve stejném hotelu přijde na dvojnásobek.
Foto: Daniel Kadlec
Přibývá luxusních aut
Motorky ze silnic a chodníků nezmizely, přibylo ale ohromné množství aut. I relativně poklidná Hanoj z doby před deseti lety je tak nyní často zahalena smogem, na chodníku už neparkují jenom mopedy, ale taká drahá Porsche, BMW a Range Rovery. Červená na semaforech se řeší jen v okolí Prezidentského paláce, kde hlídkuje policie, jinak na semafory nikdo nedbá. Rozhodně proto nespoléhejte na zeleného panáčka na přechodu. Nikdo vás nepustí.
Foto: Daniel Kadlec
Levný Grab
Vietnamu se ekonomicky daří, daří se i Vietnamcům a ve městech to je vidět. Kdo chce proto ještě zažít autentický Vietnam, musí vyjet na venkov. Ideální je domluvit se s nějakým taxikářem. Ve Vietnamu funguje služba Grab, což je takový asijský Uber. Platit se dá cash i kartou a jízdné je opravdu nízké. Při troše smlouvání vás řidič Grabu odveze na nějaké zajímavé místo mnohem levněji, než místní cestovní kanceláře. Ty totiž ještě před pár lety nabízely například výlet z Hanoje do Halong By za 35 dolarů včetně jídla a lodě, dnes to je ale mnohdy i dvojnásobek.
Foto: Daniel Kadlec
Covid jako "gamechanger"
Podle místních se hodně změnilo po období covidu. Mnoho lidí je ve Vietnamu závislých na turistickém ruchu, což v té době úplně zmizelo. Někteří tak museli svoje hotýlky, kavárničky a restaurace prodat. Mnohdy výrazně pod cenou. A jak už to bývá, kupujícími byla bohatá vrstva vietnamských podnikatelů, kteří se nyní, v době, kdy se do Vietnamu opět vrací turisté, rozhodli posunout ceny do vyšších pater. Vietnam tak už není tou extra levnou destinací jako před lety.
Naštěstí, vietnamský venkov si stále zachovává svůj autentický ráz i nízké ceny. Nebojte se proto po pár dnech ve městě vietnamský venkov navštívit. Jen tak totiž poznáte skutečný Vietnam. Pořád stojí za to tam vyrazit.