Boeing se propadl do roční ztráty 11,8 miliardy dolarů, což je nejhorší výsledek od pandemie v roce 2020. Hlavní příčinou byla dlouhá stávka tisíců zaměstnanců, která zastavila výrobu letadel. Přesto se společnost snaží oživit produkci, získala nové objednávky a plánuje postupné zvýšení výroby. Stále se však potýká s bezpečnostními problémy a musí pracovat na obnovení důvěry zákazníků i investorů.
Americký letecký gigant Boeing oznámil roční ztrátu ve výši 11,8 miliardy dolarů, přičemž největší dopad zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí, kdy jeho provozní ztráta dosáhla 4 miliard dolarů. Hlavní příčinou byl sedmitýdenní výpadek výroby způsobený stávkou 33 000 strojních dělníků, která na několik týdnů zcela zastavila produkci letadel.
Obnovení výroby a plány na zvýšení produkce
Po skončení stávky Boeing obnovil výrobu svého klíčového modelu 737 a plánuje postupné zvyšování produkce. Program 787 ukončil rok s tempem výroby pěti letadel měsíčně, přičemž společnost očekává další růst. V lednu byly rovněž obnoveny certifikační letové zkoušky modelu 777X americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA). První dodávky letounu 777-9 jsou plánovány na rok 2026.
Nové objednávky a dodávky letadel
Navzdory výrobním problémům získala divize komerčních letadel Boeingu ve čtvrtletí 204 čistých objednávek, včetně 100 letadel 737-10 pro Pegasus Airlines a 30 letounů 787-9 pro Flydubai. Společnost má stále nevyřízené zakázky na více než 5 500 letadel v hodnotě 435 miliard dolarů. Ve čtvrtém čtvrtletí však dodala pouze 57 letadel oproti 157 ve stejném období předchozího roku. Celkový počet dodaných letadel za rok 2024 dosáhl 348 kusů, což je o 34 % méně než v roce 2023.
Bezpečnostní problémy a ztráta důvěry
Boeing se stále potýká s následky dvou havárií letadel 737 MAX 8 v letech 2018 a 2019, při nichž zahynulo 346 lidí. Další ránu společnosti zasadila loňská nehoda letounu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines, kdy během letu odpadl panel z trupu letadla. Boeing v důsledku toho vyplatil 160 milionů dolarů jako počáteční odškodnění.
Vyjádření vedení společnosti
Generální ředitel Kelly Ortberg zdůraznil, že Boeing pokračuje v opatřeních k obnovení důvěry zákazníků a zlepšení bezpečnostních standardů:
"V průběhu čtvrtletí jsme dosáhli pokroku v klíčových oblastech, abychom stabilizovali náš provoz, a pokračovali v posilování důležitých aspektů našeho plánu bezpečnosti a kvality. Můj tým a já se soustředíme na provedení zásadních změn, které jsou nezbytné k plnému obnovení výkonnosti naší společnosti a obnovení důvěry našich zákazníků, zaměstnanců, dodavatelů, investorů, regulačních orgánů a všech ostatních, kteří na nás spoléhají."
Boeing tak vstupuje do roku 2025 s cílem stabilizovat výrobu, zlepšit efektivitu a znovu získat důvěru trhu.