Kruhový objezd by měl být tou nejbezpečnější formou křižovatky. Češi ale často dělají na kruhových objezdech, na rozdíl třeba od Francouzů, fatální chyby. Především proto, že si myslí, že na kruhovém objezdu mají vždy přednost. Nemají…
Křižovatka ve tvaru kruhového objezdu není nic, s čím by se průměrný řidič na českých silnicích neměl možnost setkat. Kruhový tvar křižovatky je velice bezpečným způsobem řízení provozu na křižujících se komunikacích, přesto na nich stále dochází k nedorozuměním, přestupkům a nehodám. V Evropě jsou přeborníky ve stavbě kruhových objezdů pravděpodobně Francouzi. Kdo někdy projížděl francouzský venkov, mohl si všimnout, že tzv. „kruháč“ vytvoří Francouzi třeba i tím, že doprostřed klasické křižovatky postaví velký květináč s palmou. Osadí značky a je hotovo.
A právě dopravní značky bývají pro české řidiče tím největším problémem. Ne před každým kruhovým objezdem je totiž potřeba dávat přednost a naopak. Ne na každém kruhovém objezdu mají vozidla přednost. Je proto potřeba velmi pečlivě sledovat, zda je před kruhovým objezdem umístěna značka „Dej přednost v jízdě“, nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“.
Pokud je totiž před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka „Dej přednost v jízdě“, nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, musí řidič dát přednost v jízdě všem vozidlům, jezdcům na zvířatech i cyklistům nacházejícím se na okružní křižovatce. Ale pozor! Pokud nejsou na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu tyto značky osazeny, platí přednost zprava. V praxi to znamená, že vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu dává přednost vozidlům přijíždějícím zprava. Dopravní značka „Kruhový objezd“ totiž v tomto případě pouze informuje o tvaru křižovatky.
Takových kruhových objezdů sice není v Česku moc, ale najdou se. Naopak ve Francii je jich velké množství a Francouzi se cizincům často posmívají, že přes kruhové objezdy neumí jezdit, případně, že je projíždějí se zjevnou nejistotou, která občas bohužel vyústí i v dopravní nehodu.
A na co si dát na kruhovém objezdu ještě pozor? Třeba na to, že řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit! Řidič, který přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do kterého se chystá přejet, platí zde tedy obdobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu.
Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy a současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát.
Pro některé řidiče je na kruhovém objezdu problémem i blikání. Při vjezdu na kruhový objezd je totiž zakázáno upozorňovat na změnu směru jízdy, tedy blikat. Řidič musí jet vždy doprava, jinou možnost nemá, proto se před vjezdem na kruhový objezd zásadně nebliká a nebliká se ani při jízdě po kruhovém objezdu. Bliká se pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.
Víte, kdy blikat na kruhovém objezdu? Víte, že v některých případech musíte dát na kruhovém objezdu přednost zprava? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jan Smékal; Policie ČR