Moderní parkovací systémy už netisknou lístečky, ale pouze načtou RZ. Je-li zaplaceno, případně není překročena doba pro parking zdarma, závora se zvedne. Jestliže ale RZ obsahuje číslici „6“, nebo písmeno „E“, možná neodjedete.
Měsíčně projede redakční garáží našeho sesterského webu TestyOjetin.cz pět až sedm aut, která máme od jednotlivých importérů k testování. A protože doba začíná čím dál tím více preferovat elektrifikované vozy, čím dál tím častěji začínají RZ těchto vozů písmeny EL. Tyto značky dostávají vozy s hybridním, nebo čistě elektrickým pohonem. Auta nabíjíme kde se dá, ale v poslední době jsme si oblíbili nabíjecí stojany v podzemních garážích nákupního centra na Černém Mostě. Než shlédneme v kině film, nebo vyzkoušíme pár strojů ve fitku, auto je dobité.
Ještě nedávno bylo parkování v těchto garážích zdarma, nyní je již zpoplatněné. A protože provozovatel obchodního centra nechce plýtvat papírem a ke každému vozu tisknout parkovací lístek, nainstaloval parkovací systém, který při vjezdu načte RZ daného vozidla a při výjezdu tuto RZ porovná s časem, po který bylo auto v garážích. Řidiči si snadno mohou na automatu zadáním své RZ zjistit, zda už nepřekročili dobu pro parkování zdarma a případně ihned částku uhradit.
Myšlenka to je skvělá. Stačí se podívat do jiných nákupních center, kolik parkovacích lístečků se válí u jednotlivých výjezdů. Přesto má systém ale jednu chybu, která může řidičům připravit pár horkých chvilek. Tou chybou je nedokonalost načítání RZ. Už dvakrát se nám totiž stalo, že systém při vjezdu špatně načetl RZ našeho auta. Jednou si spletl písmenko „E“ s písmenkem „F“, podruhé zase číslici „6“ s písmenem „G“. Zatímco první případ by se dal s přimhouřením oka pochopit, třeba kvůli špinavé RZ, záměna číslice „6“ za písmeno „G“ je překvapující. Proč? Písmeno „G“ totiž na českých RZ nesmí být.
V obou případech způsobilo chybné načtení RZ zdržení na výjezdu a bohužel i nervózní troubení řidičů za námi, kteří si pravděpodobně mysleli, že nemáme řádně zaplaceno. Nemá smysl filozofovat nad tím, že pár desítek sekund čekání ještě nikoho nezabilo a že ne vždy musí být chyba na straně řidiče. Spíše by stálo za to zamyslet se nad tím, jestli nelze „načítací“ software lépe optimalizovat, aby k podobným situacím nedocházelo.
A jak podobnou situaci řešit? Na Černém Mostě stačí na displeji na dotykové obrazovce zmáčknout „tlačítko“ s textem „Načtená značka neodpovídá“ a závora se zvedne. Jinde bude potřeba trochu více trpělivosti a přivolat obsluhu, která problém vyřeší.
Stala se vám někde podobná příhoda? Napište nám do diskuze.