Po více než třech letech izolace od vypuknutí první epidemie Covid-19 učinila Čína, poněkud překvapivě, odvážný krok a ze dne na den ukončila karanténu a testování všech příchozích zahraničních cestujících.
Na uvolnění omezení týkajících se onemocnění Covid-19 v Číně rychle zareagovali regionální dopravci a společnosti China Eastern Airlines, China Southern Airlines a Cathay Pacific zvýšily počet svých letů do země a ze země. Nejsilněji se to projevuje na leteckém spojení s Hongkongem, Evropou a USA. Na druhou stranu například společnost Etihad sice rovněž oznámila obnovení letů do Šanghaje, ale ostatní se prozatím pevninské části země vyhýbají ve prospěch obnovení letů do Hongkongu.
Australská společnost Qantas s návratem do Číny nespěchá poté, co v únoru 2020 pozastavila denní provoz mezi Sydney a Šanghají. Společnost Qantas nemá v úmyslu bezprostředně obnovit lety do Číny, a to i přes prohlášení svého mluvčího, že "vítáme zprávu, že Čína otevírá své hranice". Společnost Qantas zatím nezařadila Šanghaj do svého výhledového letového řádu, který podrobně popisuje lety na více než rok dopředu.
Žádné přímé letecké spojení s Čínou nemá ani Praha, ačkoliv si to před lety prezident Miloš Zeman tolik přál. Ostatní evropské země, které letecké spojení s Čínou obnovily, začínají z obav před opětovným rozšířením nákazy Covid-19 zavádět pro turisty z Číny povinné testování. To ale česká strana zatím po turistech nepožaduje s odkazem na to, že s Českou republikou nemá Čína přímé letecké spojení a na vstupu do Evropy jsou cestující z těchto letů testování v destinacích, které spojení již mají.
O navýšení počtu letů do Číny uvažují i další letecké společnosti. Třeba společnost Cathay Pacific chce po obnovení letecké dopravy zvýšit počet svých letů mezi Hongkongem a Čínou. Mluvčí aerolinek potvrdil, že cílem letecké společnosti je "co nejvíce zvýšit kapacitu našich cestujících do a z čínské pevniny". Společnost Qantas již oznámila, že od konce ledna obnoví lety do Hongkongu.
Problémem ale mohou být letecké společnosti, které převážejí pouze cargo. Zásilek z Číny do Evropy i Ameriky jsou milióny a zatím neexistuje způsob, jak zamezit případnému přenosu nákazy společně se zásilkami. Zboží se tedy zatím většinou přepravuje pomocí lodní přepravy, která trvá i několik týdnů. A to by měl být dostatečný čas k tomu, aby se případný virus do Evropy nedostal. O tom, jak dlouho přežije koronavirus na různých površích se sice informace z různých zdrojů různí, ale nejčastěji je uváděno, že například na skleněném či kovovém povrchu přežije cca 2-3 dny, na plastu cca 5 dnů, na dřevu potom až 4 dny. Cestu lodí z Číny do Evropy by tedy v žádném případě přežít neměl.
Zdroj: Daniel Kadlec; Travel Daily; MZ ČR