V polovině 20. let přišla nejstarší česká cestovní kancelář s průlomovou obchodní strategií a vsadila na nové dopravní prostředky. Tedy především autokary a letadla.
Čedok od české automobilky Praga totiž postupně odebral sedm typů komfortních autokarů s kapacitou od devíti do dvaceti šesti pasažérů, což mu umožnilo pořádat jak vyhlídkové okružní jízdy otevřenými vozy zejména v Praze, tak cesty dálkovými autobusy, s nimiž jako jedna z prvních cestovních kanceláří v Evropě šplhá do horských průsmyků. To v tu dobu nebylo vůbec obvyklé.
Dopravní letadla pak Čedok využívá pro zámořské cesty do Egypta a Maroka i pro okružní lety po Francii, Itálii a Španělsku. Jako jedna z prvních cestovních kanceláří ve střední Evropě začal Čedok vydávat své vlastní cestovní šeky. V roce 1926 si společnost oficiálně zaregistrovala svůj zkrácený název ČEDOK, který se stal trvalým synonymem pro cestování.
Mnohem později, až po 2. světové válce, se objevuje firemní logo se symbolem čápa zasazeným v heraldické pavéze. Symbolika je jasná. Čáp je tuzemský stěhovavý pták cestovatel a pavéza je stylizací vzpomínky na slavnou cestovatelskou minulost českých rytířů. Logo přitom má historickou designérskou hodnotu. Jeho autorem je Zdenek Rykr a dnes je logo s pavézóu součástí firemního dědictví cestovní kanceláře Čedok.
V polovině 20. let vydává Čedok pod názvem Naše cesty první ucelené katalogy skupinových zájezdů, které nabízejí cestování po evropských metropolích, středomoří, Skandinávii, severní Africe a Jugoslávii. Do módy přicházejí dovolené u moře a čeští turisté objevují pro svět Slovanskou riviéru na pobřeží Jugoslávie. Nejžádanější byla střediska na severním Jadranu, v okolí Terstu, zejména potom ostrov Grado a secesní lázně Opatija u Rijeky. Nároční turisté pak mířili na proslulé Lido v Benátkách nebo na ostrov Capri u Neapole.
Rozvíjela se i domácí turistika. Především pobyty na horách, v lázních a turistické návštěvy Prahy. K oblíbeným cílům patřil Špindlerův mlýn a Vysoké Tatry. Počátkem 30. let měl Čedok už dvacet tuzemských prodejen. Bez ohledu na hospodářskou krizi Čedok v této době dramaticky rozšiřuje svou nabídku katalogových zájezdů. V roce 1936 se Čedok stává akciovou společností v majoritním vlastnictví státu.
Jezdíte na dovolenou raději sami, nebo využíváte služeb cestovní kanceláře? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Veronika Malá; Čedok