Stačí malý travnatý ostrůvek a hned někteří řidiči před křižovatkou zmatkují a chovají se tak, jako kdyby to byl kruhový objezd. Jenže není. Alespoň ne v Česku. Mnohdy jde totiž o křižovatku ve tvaru písmene „Y“.
Velké městské křižovatky, zvonící tramvaje, chodci, semafory, jednosměrky. V autoškole to jsou asi ta největší úskalí, přes která se však drtivá většina uchazečů o řidičské oprávnění nakonec dostane. Alespoň tedy při zkušební jízdě. Jenže potom přijde reálný provoz bez učitele na sedadle spolujezdce, který v případě nouze poradí, nebo sešlápne brzdový pedál, a najednou se i zdánlivě jednoduché křižovatky stávají téměř neřešitelným problémem. Třeba taková křižovatka ve tvaru písmene „ypsilon“. Ta bývá mnohdy velmi ošemetná.
Určitě bych se zachovala jako při jízdě po kruhovém objezdu. Ten travnatý ostrůvek hrozně klame
Irena Sejpková; čtenářka webu TestyOjetin.cz
Křižovatka ve tvaru písmene „ypsilon“ je opravdu mnohdy poněkud zrádná. Tím spíše, když je před křižovatkou dopravní značení P4, tedy „Dej přednost v jízdě!“ a v křižovatce malý travnatý ostrůvek. To mnoho řidičů zmate natolik, že se na křižovatce začnou chovat, jako kdyby najeli na kruhový objezd. Jenže takto to funguje možná ve Francii, zemi „kruháčům“ zaslíbenou, nikoliv v Česku. Jak se tedy zachovat, když chce řidič odbočit doleva. Kudy vlastně jet?
Podle serveru TestyOjetin.cz definuje křižovatku ve tvaru kruhového objezdu značka č. C1, tedy „Kruhový objezd“. Na takové křižovatce platí dvě základní pravidla:
- Pokud je před kruhovým objezdem umístěná dopravní značka – „Dej přednost v jízdě!“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič, přijíždějící ke kruhovému objezdu, dát přednost v jízdě všem vozidlům, jezdcům na zvířatech i cyklistům nacházejícím se na kruhovém objezdu.
- Pokud na příjezdových komunikacích do kruhového objezdu nejsou tyto značky osazeny, platí přednost zprava, což v praxi znamená, že přednost má ten, kdo na kruhový objezd vjíždí.
Není-li však před křižovatkou svislé dopravní značení č. C1, tedy „Kruhový objezd“ jedná se vždy o „standardní“ křižovatku s předností jízdy upravenou buď semafory, svislým dopravním značením, případně pravidlem přednosti zprava. Zásadní tedy je sledovat dopravní značení a podle toho se na křižovatce chovat.
Majitel autoškoly Vladimír Noháček říká k situaci na titulní fotografii, kterou nám poskytl, toto: „Na titulní fotografii je křižovatka ve tvaru písmene „Y“, která má ovšem ve svém středu travnatý ostrůvek. Před křižovatkou je však pouze svislá dopravní značka P4, tedy „Dej přednost v jízdě!“. Jedná se tak o klasickou křižovatku, kdy při odbočování vlevo zatáčí řidič vlevo. Neobjíždí tedy travnatý ostrůvek zprava, jak by tomu bylo, kdyby byla křižovatka označena jako kruhový objezd. Pamatujte, že pravidla průjezdu křižovatkou a přednosti v jízdě upravuje dopravní značení, nikoliv tráva uprostřed křižovatky“.
Projeli byste křižovatku na fotografii podle červené šipky, nebo byste objeli travnatý ostrůvek? Napište nám do diskuze.