7-Eleven je maloobchodní společnost, která provozuje více než 60 000 prodejen rychlého občerstvení, převážně v Severní Americe a Asii. Typická prodejna je malá a má omezené zásoby potravin. I přes to je však velmi oblíbená.
Založena již v roce 1927
Tehdy Joe Thompson, zaměstnanec společnosti Southland Ice Company v texaském Dallasu, začal prodávat vejce, mléko a chléb. To by samozřejmě nebylo nic zvláštního. On ale všechny produkty prodával v provizorním obchodě v jedné z ledáren společnosti. Díky tomu, že měl k dispozici tolik ledu, který Southland vyráběl, byly základní potraviny chladné a vždy čerstvé. Místní lidé si to proto velmi oblíbili, protože nemuseli do klasického obchodu.
Thompson nakonec ledovou společnost odkoupil a začal otevírat malé obchody po celém Texasu. Krátce poté si jeden z manažerů společnosti přivezl z cesty na Aljašku upomínkový totemový sloup a postavil ho před jednu z nejrušnějších provozoven. Brzy si toto místo vysloužilo přezdívku "Tote'm Store". Společnost tento název oficiálně přijala a vyzdobila své provozovny motivem inspirovaným Inuity. V roce 1946 se však název změnil na 7-Eleven, aby odrážel novou otevírací dobu prodejen - od 7 do 23 hodin - a využil tak hospodářského rozmachu po druhé světové válce.
Jedna z největších franšíz na světě
V roce 2007 předstihla McDonald's a od té doby ji překonala o přibližně 20 000 prodejen. Největším trhem je Japonsko s více než 20 000 prodejnami. Severní Amerika má více než 9800 prodejen. A společnost se neustále rozrůstá, každé dvě hodiny každého dne se někde na světě otevře zbrusu nová prodejna.
7-Elections jako součást prezidentských voleb
Od roku 2000 se obchody 7-Eleven staly součástí amerických prezidentských voleb. Zákazníci hlasují tak, že si zakoupí speciální červené nebo modré šálky na kávu s potiskem jména jednotlivých kandidátů. Šálky jsou při placení naskenovány a automaticky vloženy do interního systému. A tento systém se ukázal jako relativně přesný. V letech 2000 a 2004 se počet hlasů z kelímků s kávou a počet skutečných hlasů pro oba kandidáty lišil pouze o 1 až 2 procentní body. Výsledky 7-Elections z roku 2008 byly sice správné, ale přisuzovaly vítězství Obamovi v poměru 60 % ku 40 %, zatímco ve skutečnosti byl rozdíl jen asi 7 %. Tento trend pokračoval i v roce 2012, kdy se milovníci kofeinu rozhodli pro modrou barvu v poměru 59 procent pro Obamu a 41 procent pro Romneyho, zatímco skutečný výsledek hlasování byl 51 procent ku 47 procentům.