Nedejte se! Začala sezóna letních dovolených, tedy období, kdy je registrováno nejvíce zpožděných a zrušených letů. Letecké společnosti tak často musí cestující odškodnit částkou až 600 eur. Dobrovolně to však dělají málokdy.
Víte, co to je nekorektní let? V principu jde o let, který má zpoždění, je zrušen, případně let, na který vám je, například z důvodu tzv. „přebukování“ letadla, odepřen vstup na palubu. Letecké společnosti totiž na některé lety prodávají více letenek, než je míst v letadle. Někdy jim to vyjde, jindy ne. Každopádně, ve všech situacích máte, při splnění určitých podmínek, nárok na kompenzaci, a to až do výše 600 eur na osobu. Bez ohledu na to, jestli letenka stála 150 nebo 750 eur.
O kompenzaci musíte žádat
Velmi zajímavě o tom v podcastu 30 Minut Lajfu hovořil ředitel společnosti ClaimCloud Petr Tomeček. Z jeho povídání je totiž zřejmé, že aerolinky jen tak dobrovolně, a sami od sebe, peníze nevracejí, a že zákazníci musí o kompenzace tvrdě zabojovat. Ale stojí to za to. Kompenzace totiž může činit až 600 eur, bez ohledu na to, kolik letenka stála.
Nárok i pro klienty cestovních kanceláří
Pro české klienty je potom také důležité vědět, že nárok na kompenzaci vzniká i v případě, že jde o let na pobyt koupený u cestovní kanceláře. Reklamovat zpožděný let přímo u cestovní kanceláře však většinou nemá příliš velký smysl. Proč? Cestovní kanceláře jsou často největšími klienty charterových společností a z logiky věci tak vyplývá, že nijak extrémně na dopravce tlačit nebudou. Je proto dobré žádat o kompenzaci přímo leteckou společnost.
Je jedno, kdo platil letenku
Další zajímavostí je to, že kompenzaci dostane vždy cestující. Letíte-li tedy například na služební cestu, je úplně jedno, že vám letenku platil zaměstnavatel. O kompenzaci musíte žádat vy, jako cestující, kterému byla způsobena újma, a také vy ji dostanete. Tedy samozřejmě pouze v tom případě, že je žádost oprávněná. Nebojte se proto reklamovat, že jste do Frankfurtu, Londýna nebo Dubaje přiletěli o tři a více hodin později, než jste měli.
Zpoždění se počítá až v cílové destinaci
Nárok na kompenzaci za zpožděný let totiž vzniká za zpoždění nejméně tří hodin. Ale pozor! Až v cílové destinaci. Mnozí cestují se totiž domnívají, že jim nárok vzniká již ve chvíli, kdy je odlet opožděn o více než tři hodiny. Není tomu tak. Vlivem povětrnostních podmínek, například větru, může totiž nakonec letadlo přistát v cílové destinaci „pouze“ o dvě hodiny a padesát pět minut později, a v takovém případě nárok na kompenzaci nevzniká.
Pozor na počet rezervačních kódů
Pozor dejte také na letenky společností, které spolu nespolupracují. Mnoho platforem vám může nabídnout let z bodu A do bodu B s přestupem v bodu C, ovšem nabízené letecké společnosti spolu nemusí spolupracovat. V takovém případě jde o dva (nebo více) separátní lety, a v situaci, že první letadlo má zpoždění kratší než 3 hodiny, a vy nestihnete druhý let, nárok na kompenzaci nemáte. V takové situaci totiž mají cestující sice většinou jednu rezervaci, ale dva, nebo dokonce více, rezervační kódy letenek. Vždy je proto lepší mít jedenu rezervaci od letecké společnosti, nikoliv od zprostředkovatele.
Zažili jste někdy zpožděný nebo zrušený let? Dostali jste nějakou kompenzaci? Napište nám do diskuze.