Ztráta, nebo zpoždění zavazadla je černá můra snad všech cestujících v letadle. Dovolená se ale nemusí změnit na traumatizující zážitek. Jen je dobré vědět, jaké kroky je nutné podniknout, pokud některá z těchto situací nastane.
Možná se to už někomu z vás přihodilo. Celý rok se těšíte na dovolenou, týden dopředu začínáte balit kufr, abyste měli vše, co potřebujete, a v cílové destinaci zjistíte, že váš kufr s vámi nepřiletěl. Celá tato situace je velmi nepříjemná a z vlastní zkušenosti vám můžeme říci, že je vyloženě frustrující. Náš kolega Honza Smékal, ze sesterské redakce webu TestyOjetin.cz, nám popsal svoji osobní zkušenost. My dodáváme rady a doporučení, jak takovou situaci řešit.
"Letěli jsme asi poprvé, nebo podruhé v životě a byl to opravdu šok", popisuje Honza příhodu se ztrátou zavazadla. "Cestovali jsme na Floridu s přestupem v Madridu. Tam se bágly údajně nějak dostaly na jiný let a skončily v New Yorku. Iberia nám je dopravila až skoro za týden a do té doby jsme byli tzv. "v háji" protože jsme neměli nejen svoje osobní věci, ale ani itinerář cesty, mapy, atd. Upozorňuji, že příhoda je 12 let stará a o nějakém Dropboxu, nebo navigaci v mobilu jsme si mohli nechat jenom zdát", popisuje Honza, který tenkrát ani nevěděl, na co má v tu chvíli nárok a jak přesně postupovat při jednání s leteckou společností..
Jak se tedy v dané situaci chovat, co dělat, na co máte právo a co si vyžádat? Tady je pár rad a doporučení:
Odškodnění od letecké společnosti
Základem je včas reklamovat ztrátu, resp. zpoždění zavazadla. Udělejte to ještě na letišti na reklamační přepážce. Zavazadlo je považováno za ztracené až za 48 hodin, do té doby je "pouze" zpožděné. Pokud se vaše zavazadlo ztratí a vy jste například dvakrát přestupovali, než jste se do cílové destinace dostali, je bohužel dost dobře možné, že je ztraceno nenávratně. Právě z tohoto důvodu je žádost o odškodnění u letecké společnosti velmi důležitá a měli byste ji podat co nejdříve je to možné. Pokud vám totiž letecká společnost zavazadla opravdu ztratí (nebo i zpozdí) máte právo na odškodnění. Ovšem za předpokladu, že za to může opravdu letecká společnost.
Základní balíček
Nám se kdysi kufr ztratil při cestě do cílové destinace nikoliv z ní. Problém by to byl stejně, ale v cílové destinaci nemáte kvůli ztrátě zavazadle u sebe většinou žádné základní potřeby. Jsou tím myšleny prostředky osobní hygieny, hygienické potřeby, případně náhradní oblečení. Na úhradu nákupu základních potřeb ale máte u letecké společnosti nárok.
Doručení zavazadel do zvolené destinace
Toto je samozřejmě ideální scénář ve špatné situaci. Letecké společnosti by tuto službu měly běžně nabízet, ale pro jistotu si překontrolujte podrobnosti týkající se tohoto procesu. Ať už se totiž rozhodnete jakkoliv, respektive si necháte zavazadlo kamkoliv poslat, nezapomeňte si od letecké společnosti vyžádat číslo pro sledování zásilky, abyste měli co nejvíce informací o tom, kde se vaše zavazadla právě nacházejí.
Účtenky a zase účtenky
Toto je v celku problematická část, ale je bohužel nutná. Abyste totiž byli při uplatnění nároku (alespoň nějakým způsobem) úspěšní, musíte letecké společnosti dokázat, co jste měli v kufru, popřípadě jaký kufr jste měli zakoupený. V reálné situaci je toto samozřejmě většinou nesmysl, protože se vám může ztratit kufr, který máte 5 let a účtenku od něj už opravdu nemáte. Pokud tedy cestujete s více přestupy a máte více zavazadel, doporučujeme připlatit si ve vašem pojištění možnost připojištění zavazadel, popřípadě využít některou z online služeb, které vymáhání odškodného od letecké společnosti poskytují. Budou vám k tomu stačit vaše základní údaje plus cestovní dokumenty. Tyto služby jsou obvykle zdarma, platí se pouze poplatek až ve chvíli, kdy je „vymáhání“ vašeho nároku úspěšné.
Ztratila se vám někdy zavazadla? Jak jste to řešili? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Martin Filipi; Jan Smékal; Euronews