Máte radši Boeing nebo Airbus? Oba lídři ve výrobě letadel spolu totiž soupeří již od 70. let 20. století, kdy evropské konsorcium vstoupilo na trh jako alternativa k americkému kolosu.
Od té doby Airbus a Boeing utvářejí flotily světových leteckých společností a postupně modernizují své úspěšné výrobky tak, aby odpovídaly vyvíjejícím se požadavkům neustále se měnícího odvětví. Zatímco někteří dopravci provozují smíšené flotily letadel Airbus a Boeing, jiní se rozhodli investovat výhradně do jednoho konkrétního výrobce. Letadlo Airbus a letadlo Boeing jsou však z mnoha hledisek zcela odlišné produkty.
Pohled do kokpitu
Už nástup do letadla vám umožní identifikovat jeden z hlavních rozdílů mezi letadly Airbus a Boeing. Piloti Airbusů totiž k řízení letadla používají postranní páku podobnou konzolovému joysticku namísto typického (Boeingy využívaného) „kniplu“ . Airbus byl prvním výrobcem, který zavedl koncepci Fly-By-Wire (FBW). Na rozdíl od manuálního řízení letu systém FBW převádí pilotovy vstupy na elektrické signály. Ty jsou po zpracování přijatých informací přeneseny do počítače, který určí optimální způsob aktivace řídicích ploch letadla.
Bez ohledu na to, jak silně chtějí piloti Airbusu letadlo naklonit nebo překlopit, počítačové naprogramování zabrání letadlu provádět manévry, které jsou v určitých fázích letu považovány za nebezpečné. Jinými slovy, za předpokladu, že by nedošlo k žádným problémům s letadlem, kdy by piloti Boeingu teoreticky mohli způsobit přetažení letadla, jejich kolegové z Airbusu by to mohli mít obtížnější, protože počítač Airbusu by zabránil letadlu překročit jeho provozní limity.
Zkontrolujte dveře
Pokud létáte převážně krátké a střední vzdálenosti určitě jste se již setkali s letadly Airbus A320 a Boeing 737. Liší se však v mnoha různých ohledech. Jedním z nejvýraznějších je způsob konstrukce dveří letadla. Dveře Airbusu se při otevření pohybují rovnoběžně s trupem, zatímco dveře Boeingu se pohybují napříč. Kromě toho otevření dveří Boeingu téměř vždy znamená otočení páky zleva doprava, zatímco při otevírání dveří Airbusu se pohybuje zdola nahoru.
Štěkající pes v Airbusu
Pokud poletíte letadly Airbus A320 nebo Airbus A330, pravděpodobně v určitých fázích letu uslyšíte zvuk, který mnoho cestujících popisuje jako štěkot psa. Nemusíte se však ničeho obávat, zvuk je jen známka toho, že hydraulika letadla funguje správně. Tento zvuk způsobuje systém PTU, hydraulické čerpadlo, které zajišťuje udržování minimálního tlaku v hydraulických systémech letadla.