Možná jste zkušený cestovatel, který zná triky, jak sbalit příruční zavazadlo, jak si zajistit vyšší cestovní třídu, nebo jak v letadle rychle usnout. I ti nejzkušenější cestovatelé však často neví, co se děje v zákulisí.
Jak moc nebezpečné je, když letadlu vysadí motor? Lze otevřít dveře v letadle? Jak rychle letí Concorde? Jaká je nejstarší letecká společnost? Mohou si piloti dát stejné jídlo? Přečtěte si odpovědi na tyto otázky v následujícím článku.
Až pět hodin letu na jeden motor
ETOPS – neboli prodloužený provoz dvoumotorových letadel – je označení, které udává dobu, po kterou může dvoumotorové letadlo bezpečně letět s jedním nefunkčním motorem. Boeing 787 Dreamliner získal certifikaci ETOPS na 330 minut, což znamená, že může zůstat bezpečně v provozu pouze na jeden motor po dobu delší než pět hodin.
Kyslíkové masky za letu nejsou určeny na celý let
Podle zprávy Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod a bezpečnost letectví poskytují kyslíkové masky v letadle nepřetržitý přísun vzduchu pouze na přibližně 12 minut. Proč ale „pouze“ na takovou dobu? Je to totiž obvykle právě tolik času, kolik je potřeba k tomu, aby poškozené letadlo bezpečně sestoupilo do vhodné výšky a piloti našli bezpečné místo k přistání.
Nejnebezpečnějšími okamžiky letu jsou vzlet a přistání
Podle zprávy společnosti Boeing se 13 % smrtelných nehod stane během vzletu a počátečního stoupání, tedy v prvních třech minutách letu. Sestup a přistání, tedy posledních osm minut letu, jsou však mnohem smrtelnější – tvoří 48 procent všech smrtelných nehod.
Dveře letadla se ve skutečnosti za letu otevřít nemohou
Zajímalo vás, jestli lze otevřít dveře letadla za letu? Ačkoli se řada lidí o tento kousek údajně pokusila, nikdy se to nepovedlo. Vnitřní tlak v letadle se pohybuje v rozmezí 4 až 14 PSI, což znamená, že jejich otevření je prakticky nemožné.
Nejstarší letecká společnost
Nizozemská letecká společnost KLM má nejdelší nepřetržitý provozní rekord na světě. Letadla této letecké společnosti se sídlem v Amsterdamu vzlétají a přistávají již od roku 1919. V roce 2019 tak tato společnost oslavila své sté narozeniny.
Žádná nehoda
Přestože australská letecká společnost Qantas působí na trhu již téměř sto let, nikdy nedošlo ke smrtelné nehodě některého z jejích komerčních letadel.
Dvě různá jídla
Ačkoli je to pevně dané pravidlo jen u některých leteckých společností, tak většina pilotů a co-pilotů nejí v letadle stejné jídlo. Je to z toho důvodu, aby v případě kontaminace jídla a případného onemocnění jednoho pilota mohl být ten druhý stále schopen pilotovat letadlo.
Tajné ložnice a koupelny
Pokud letušky pracují na dálkových letech, které mohou trvat až 12 hodin, potřebují čas na řádný odpočinek. Proto letecké společnosti instalují nad hlavní kabinou tajné ložnice se sedmi nebo osmi lůžky a občas také samostatnou koupelnou. Tyto kajuty jsou určeny pouze personálu letadla.
Nejrychlejší komerční letadlo letělo dvojnásobnou rychlostí zvuku
Concorde, který nabízel lety nepřetržitě od roku 1976 do roku 2003, letěl dvojnásobnou rychlostí zvuku. Nadzvukové letadlo, které mohlo dosáhnout rychlosti až 2178 km/h, ve skutečnosti překonalo i řadu světových rychlostních rekordů. V jednom případě získalo dokonce rekord v nejrychlejším transatlantickém letu, když přepravilo cestující z letiště JFK v New Yorku na letiště Heathrow v Londýně za pouhé 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund.
Zdroj: Boeing, Qantas, Bestlifeonline