Vietnamský trh je velmi specifický a jakkoliv se to nemusí zdát, vietnamští zákazníci jsou velmi nároční. Vybírání auta trvá delší dobu, ke slovu tak přicházejí masážní křesla i občerstvení.
Vietnamští zákazníci mají specifické požadavky a preferují osobní kontakt s prodejci. Autosalony sídlí na okrajích měst a menší pobočky mají v centru, třeba ve velkých nákupních centrech, co nejblíž zákazníkům. Právě tam si zákazník může domluvit testovací jízdu, která pak probíhá v samotném dealerství. Vybírání auta trvá delší dobu, zahrnuje i detailní prohlídku zvažovaného vozu – k dispozici je proto u prodejce i občerstvení nebo masážní křesla. Zákazník chce většinou auto ihned, vybírá proto z vozů, které má prodejce na skladě.
Detaily expanze značky Škoda na vietnamský trh přibližuje Daniel Vošvrda, projektový koordinátor strategického řízení pro nové trhy
Kdo je novým obchodním partnerem a proč jste ho zvolili?
Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) je jednou z největších a finančně nejstabilnějších firem na vietnamském trhu. Sídlí v Hanoji a má rozsáhlé portfolio aktivit včetně automobilového průmyslu, rezidenčních a kancelářských nemovitostních projektů, hotelových komplexů a průmyslových areálů. Značka Škoda se rozhodla spolupracovat s TC Motor kvůli jeho silnému postavení na trhu, aktivnímu investování do průmyslových zón a schopnosti přispět k ekonomickému rozvoji celého regionu. TC Motor vlastní například Viet Hung Industrial Park, kde Škoda Auto plánuje rozmístit svou výrobu, a má veškerou nezbytnou infrastrukturu pro realizaci investičních plánů automobilky.
Kde bude obchodní partner působit a co je pro tuto lokalitu specifické?
TC Motor působí v provincii Quang Ninh, kde se nachází Viet Hung Industrial Park. Tento průmyslový areál je strategicky umístěn a má přístup k rozvinuté dálniční síti, velkokapacitnímu mořskému a říčnímu přístavu a bohaté silniční infrastruktuře.
Jaká bude forma spolupráce?
Lokální výroba vozů značky Škoda bude zajišťována prostřednictvím smlouvy o výrobě. TC Motor se stane dovozcem a distributorem vozidel Škoda na základě globálně platné smlouvy. Bude zastupovat značku Škoda na celém vietnamském trhu, řídit rozvoj, standardy a kvalitu dealerské sítě, investovat do budování povědomí o značce a zvyšování image. Důležitou součástí spolupráce bude také nabídka servisních a poprodejních služeb pro zákazníky.
Jaká bude dealerská síť?
Dealerská síť Škoda Auto ve Vietnamu bude budována na základě předem definovaného obchodního modelu. Bude se podobat tomu evropskému s nezávislými prodejci, kteří budou mít přístup k podpoře, školením a know-how od automobilky. Cílem je rychle rozšiřovat síť a pokrýt potřeby zákazníků v celém Vietnamu, získat významný podíl na vietnamském trhu a stát se přední značkou v automobilovém průmyslu.
O jaké se jedná investice?
Škoda Auto a Škoda Volkswagen India Private Limited (ŠAVWIPL) investují do projektu ve Vietnamu zvláště do vývoje a výroby. Další významné investice jdou také od místního partnera TC Motor.
Kdo je největším konkurentem na tamním trhu?
Na vietnamském trhu automobilů jsou největšími konkurenty japonské a korejské automobilové značky, které již mají silnou pozici a dobře rozvinutou dealerskou síť.
Kolik vozů plánuje Škoda ve Vietnamu prodat?
Škoda Auto počítá ve střednědobém horizontu s ročním odbytem 30 000 vozů a po roce 2030 mají dodávky vzrůst dokonce na více než 40 000 automobilů.